Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

torsdag 15. desember 2016

Lemon curd...

Jeg falt pladask da jeg smakte dette for første gang
da jeg var i London for et par tre uker siden....


Jeg hadde to eggeplommer og en sitron uten skall i
kjøleskapet og fikk plutselig lyst å prøve og lage lemon
curd selv. Og det var fort gjort gitt... jeg brukte ca 35-
45 min. vil jeg anslå. Kanskje har du også noen rester
etter julebaksten i kjøleskapet og vil prøve dette.


I en liten gryte hadde jeg to eggeplommer, 60 g sitronsaft,
75 g sukker og litt revet sitronskall. Jeg fylte vann i en større
gryte og varmet vannet til koketemp. med den lille gryten i
vannbadet. Jeg rørte hele tiden til massen blei til grøt.


Deretter tilsatte jeg 50g smør i den varme massen.

Vips, så har jeg et lite glass deilig og fløyelsmyk
lemon curd som jeg har laget selv. Og jeg vil påstå,
uten blygsel, at min blei bedre enn den jeg kjøpte hos
Fortnum & Mason.

Jeg har spist lemon curd i yoghurt naturell, blandet
den i pisket krem på marengsbunn og på scones.

Gult er kult...selv til jul. Fin liten gibortgave også.

Oppskriften fant jeg HER

2 kommentarer:

  1. Takk for oppskrift på curd - den skal jeg jammen meg prøve.

    SvarSlett
  2. Kjekt! Tusen takk for oppskrift og tips! Dette skal jeg prøve :)

    SvarSlett