Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

tirsdag 22. november 2016

Daddelkake...

Nå nærmer julen seg med stormskritt og her kommer
en kake jeg serverte til kaffen i går da jeg hadde mine
kollegaer på lunch.

Min mor lagde ofte denne til jul da jeg var barn. På den
tiden fantes dadler og valnøtter kun rundt juletider etter
hva jeg kan huske.


Denne er grei å bake og ha liggende i fryseren og
så dekker du den med pisket krem rett før servering.

1,5 kopp hakkede dadler
1,5 kopp valnøtter
1 kopp sukker
2 egg
3 ss kaldt vann
3,5 ss hvetemel
1 toppet ts bakepulver
1 toppet ts vaniljesukker

Pisk egg og sukker til stiv eggedosis, tilsett vann og
sikte i det tørre. Tilsett så hakkede nøtter og dadler.
Jeg bruker en ballongvisp for å beholde mest mulig
luft når jeg tilsetter ting i eggedosisen.

24 cm form og stekes på nederste rille på 180 grader
til den slipper kanten eller til du ser den er ferdig.
Dette er som et sukkerbrød tilsatt vann,nøtter og dadler.


3 kommentarer:

  1. Gud, som du frister .....nammmmmmmmm dette så godt ut !!!

    SvarSlett
  2. åh kake!!! den så skikkelig digg ut!!!

    gleder meg til helgen, da skal jeg bake. Oreokake, for første gang. Bursdag på gang :) (min mann)

    SvarSlett
  3. Den må nok prøves. Takk for oppskriften.
    Hilsen fra Tove

    SvarSlett