Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

mandag 23. mai 2016

Halve himmelen...

Jeg fikk denne boken av yngstedatteren til jul for
noen år siden og har bare lyst å anbefale deg også
å lese den. Jeg har gjort det tidligere her på bloggen.


Det triste er at ikke mye er forandret, dessverre, men sett
i et stort perspektiv, er verden et bedre sted nå enn før for
veldig mange.

Man kan f.eks. lese denne hjerteskjærende artikkelen
HER fra
nrk.no.

Her bor vi, på toppen av verden og har alt vi kan ønske oss
av materielle ting, politisk demokratisk stabilitet, barna
får den utdannelsen de ønsker, mat i overflod på bordet,
kjønnsdiskriminering er nesten helt borte osv.....

5 kommentarer:

  1. Fine sitteunderlag - og takk for boktips!

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sant, og det er som oftest kvinner som står for/bak de nevneverdige, viktige endringene i verden. Men de nevnes ikke så ofte, menn tar oppmerksomheten og kreditten for de kvinner ofte driver fram. Fremdeles er det mye som kan endres i verden, og mange av de gamle inngrodde forestillingene er det kvinner som må gjøre noe med, drive fram. Det er jo et tankekors at dette med omskjæring, for eksempel, er det gamle kvinner som er de største, mest innbitte forkjempere for, som er de heftigste motstandere av lover MOT denne barbariske tradisjonen (selvfølgelig innført av menn). Og i visse områder av Afrika, er tvangsmessig overforing av jenter noe mødrene står bak, fordi fedme blir sett på som et skjønnhetsideal... Opplysning må til, og det er kvinner som må drive den fram, støttet av menn som går mot de inngrodde idealene og normene.

    Jeg blir/er kjempeengasjert i dette, som du kanskje skjønner og må bare gi meg. Takk for at du minner oss på slike viktige temaer! Jeg har ikke lest boken, men skal få fatt i den!

    SvarSlett
  3. Jeg så det på Dagsrevyen i går... :(

    SvarSlett
  4. Denne boken må jeg lese. De har den sikkert på biblioteket.
    Og jeg har flere blomster til deg på bloggen min som du bare må se! Hilsen Tove

    SvarSlett
  5. Vi har det stort sett bra her i Norge ja :)) Fint å få anbefalt bøker..
    Fine sitteunderlag du hadde laget også :)) Annebe

    SvarSlett