Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

fredag 15. april 2016

Jærbunaden Veslemøy...

I 1991 broderte jeg denne til eldstedatteren. Hun var 8 år
og jeg syntes hun var så fin i denne lyse drakten...


Jeg tok den frem for å sjekke hva som event. må gjøres
for at den kan gå i arv til barnebarna. Den er i størrelse 
7-12 år.


Den har så nydelige broderi av ville blomster og er den kjekkeste 
bunaden jeg har brodert. Jeg har brodert flere Rogalandsbunader, 
men denne er i mitt hjerte...


Masse ville blomster nederst på stakken, på sjalet, på vesten og
på vesken. Silkefóret er helt ødelagt og må erstattes med nytt.


Stakken har også en vipe, som er et kjennetegn for Jæren.

Den bærer preg av å være velbrukt av to døtre. Sydd ut, sydd inn,
sydd ut og her må det profesjonell hjelp til for at dette skal bli bra
igjen. Jeg må sjekke om det er interesse for at Elen og Signe skal
bruke denne om noen år, før noe som helst blir iverksatt.

God fredag til deg.

Jeg er hjemme med telefonvakt og venter på en telefon fra Stockholm
som jeg håper ikke kommer...ha.ha.

6 kommentarer:

  1. Nydelig bunad! Jeg kjenner to som har den, en tidligere arbeidskollega fra Stavanger og hennes datter. Den vekker oppsikt her i Fredrikstad. Håper du får hjelp til å få den i stand. For en skatt!

    SvarSlett
  2. Nydelig =)

    Ha en fin lørdag =)

    SvarSlett
  3. Så fin😊. Jeg har og Rogalands bunad, er utrolig glad i den💕

    SvarSlett
  4. Så nydeleg bunad.
    Og FOR ein jobb du gjorde med å
    brodere den !

    SvarSlett
  5. Det er morsomt å ta frem slike tradisjonsrike stasplagg.
    Nydelig broderiarbeid du gjorde!
    Håper du får hjelp til å montere den på nytt og at den vil bli brukt av den nye generasjon.

    SvarSlett
  6. Så vakkert brodert !
    Du er så flink, Fru Tunheim ;)

    Tenker det blir å få sydd den inn el ut, da barnebarn selvsagt vil bruke den.

    Håper den telefonen ikke ringte...he he

    SvarSlett