Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

mandag 21. mars 2016

Sjokoladekake...

Har du planer om langpannekake til å ha i tursekken
i påsken, ja så anbefaler jeg denne etter oppskrift
fra min svigerinne....

Den er utrolig saftig og god...ja den beste sjokolade-
langpannekaken jeg har smakt tror jeg. Mengden
kakao bestemmer du selv, alt etter hvor mye sjokolade-
smak du vil ha. 
Jeg fulgte oppskriften og skrekk og gru, den inneholder 
MYE smør og sukker, men så er det nok grunnen til at den
er så saftig og god. Den er aller best dagen etter eller etter 
en tur i fryseren...

4 egg.                   
4,5 kopp sukker
335 g smeltet smør
5,5 kopp hvetemel
4 ts bakepulver
4,5 ts vaniljesukker
2,5 kopp melk
2 ss kakao

Egg og sukker piskes til eggedosis  

Stekes på 175 grader 30-40 min og la den ikke steke for lenge.

Krem

150 g smeltet smør
1 pl lys kokesjokolade
1 egg
ca 0,5 pakke melis eller etter smak

Smelt smør og sjokolade forsiktig og tilsett melis. Nå er kremen
grov og kornete, men den blir glatt og fin når du rører inn egget.


6 kommentarer:

  1. Den kage lyder vældig skøn - den vil jeg bage til påske.
    Når du skriver kopper, har jeg det lidt svært at bedømme hvor meget det er i decilitter.Kan jeg regne med at 1 kop er ca. 1½ dl?
    Rigtig god påske
    Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Charlotte. Nå målte jeg koppen jeg brukte og det er ca 1,5 dl. Riktig god påske til deg.

      Slett
  2. Takk for oppskrift. Eg har også laga ei som står seg nokre dagar, men forferdeleg kaloririk den også.
    God påske til deg og dine !

    SvarSlett
  3. Takk for oppskrift, den må jeg prøve:-) Ønsker deg og dine en fin påske:-)

    SvarSlett
  4. Tusen takk - denne MÅ prøves.

    SvarSlett
  5. Mmmm, nå fikk jeg veldig lyst på sjokkokake:))
    Lagde pizzasnurrer i dag, så da blir det vel kake til tursekken i morgen da :)

    Ha en fin kveld :)

    SvarSlett