Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

fredag 5. februar 2016

Ut på tur i Helsingfors...

Jeg la ut på tur i sentrum allerede klokken 10.15
lokal tid, som er 09.15 norsk tid...



Først av alt hadde jeg bestemt meg for å se Helsingfors
domkirke og den er jo vakker...



Jeg hadde hørt at Fazer kafé måtte besøkes og det
hadde mange andre også, for her var det fullt gitt..
Jeg fant meg et lite ledig bord og koste meg der med
kaffe og ostekake..

Så koselig å sitte sånn og bare være, se og kjenne på
livet og menneskene rundt seg..



Hos Stockmann tok jeg turen ned i kjelleren til dagligvare-
butikken. Man kan trygt si at det ligner ikke mye på min
lokale OBS!



Der kjøpte jeg to små kaker som er en Finsk spesialitet,
Runebergstårta

Poeten Johan Ludvig Runeberg feires hvert år 5.feb. med
denne kaken...

De fantes i to varianter og jeg må jo selvfølgelig teste begge..

Ja takk, SAS...jeg tar gjerne flere 20 timers stopp i Helsingfors.
Gjerne når det blir litt varmere. Etter tre timer ute var det godt
å komme tilbake på hotellet...

6 kommentarer:

  1. Helsingfors ligger flott til. Var der sammen med min mann på en jobbtur på 90 tallet, i oktober. Småbåter solgte sild og forskjellige brød i små båter på havna. Og vi spiste bjørnestek på russisk restaurant. (og jeg smakte for første gang ekte russisk vodka)

    SvarSlett
  2. Aldri vært i Helsingfors, men har alltid ønsket og tatt meg en tur dit. Alltid så morro å se nye steder. X fingrene for at du får flere turer dit med SAS ;o)

    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
  3. Det var en skikkelig lang layover på 20 timer. Kan jeg spørre hvorfor så lang? Men samtidig, du fikk jo sett litt da og det var koselig :)
    Hvor kaldt var det i Helsinki? Jeg mener og tenker at det kanskje er som mine gamle trakter i nord, bikkjekaldt hehe... :)
    men du og du, moro å få sett noe da. Hadde du sett utsikten jeg har daglig, så... :D

    Ha en fin helg

    SvarSlett
  4. Så moro !
    Hyggelig at en gang i blant blir en by man ikke har vært i før, når du først hadde så mange timer til rådighet.

    Aldri vært i Finland, og faktisk aldri liksom tenkt at jeg har så lyst heller ?
    Vet kanskje for lite om byen?
    Har så mange andre byer på listen min (listen har jeg da inni hodet mitt;)
    Akkurat hjemme fra Barcelona, som du jo vet, og vil tilbake dit igjen...engang....veldig hyggelig by !

    SvarSlett
  5. Anna Marie Alta. Har aldri vært i Helsingfors men bjørnekjøtt har jeg spist. det var på en Resturang i Nord Finland. Men mye god tilbehør smakte det godt. Skal prøve meg på kaken du har bakt.

    SvarSlett
  6. Jaaa - Helsinki er så fin en by.

    SvarSlett