Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

søndag 21. februar 2016

Blåbærmuffins....

Jeg skal på tur en laaaaaaaaaaaaang tur til Tenerife
og tilbake i dag, så jeg bakte blåbærmuffins i går
som mine kollegaer og jeg kan ha til kaffen på vei
hjemover. Av erfaring vet jeg at vi trenger litt raske
karbohydrater for å booste litt på humøret når turen
nærmer seg slutten etter 13-14 timer. Da begynner
ofte også søtsuget å melde seg...


Disse er etter en oppskrift som Lise Finkenhagen brukte
da hun laget blåbærmuffins på NRK frokost-tv for flere
år siden.

375 g mel
200 g sukker
2 egg
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1,8 dl matfløte
1,6 dl solsikkeolje
200 g frosne blåbær

Rør eggene lett sammen og tilsett olje og fløte.
Bland det tørre og ha i frosne bær. Jeg har brukt bær
som jeg plukket i høst. Bland alt forsiktig, litt klumper
gjør ikke noe.

Stekes på 190 grader i 30-40 min.

God søndag til dere, jeg vil bare bli ferdig med min så
raskt og smidig som mulig!


8 kommentarer:

  1. Så omtenksomt gjort av deg Fru Tunheim :) Det tenker jeg blir godt! Ha en god jobbdag! :)

    SvarSlett
  2. Så heldig medarbeidere er som har deg, som sin kollega !

    Kan bare tenke meg de smaker godt etter mange timer på jobb !!

    God jobbøkt, håper alt er i rute og går smooth med passasjer ;)

    SvarSlett
  3. Håper du fikk en flott tur. Dine kolleger er
    veldig heldige.

    SvarSlett
  4. Ynskjer deg ein fin søndag med plikter og
    noko godt attåt :)
    Muffinsane ser fristande ut.

    SvarSlett
  5. Elizabeth, eksvertinne21. februar 2016 kl. 12:57

    Hei Fru Tunheim! Dette med sötsuget husker jeg godt! Saerlig fra langturene, litt sånn når vi naermet oss Skandinavia. En var litt uggen og det begynte å bli skikkelig hektisk ombord. Da smakte det veldig godt med kald cola og varm croissant med litt sukker på! Those were the Days!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Elisabeth. Those were the days! Pratet om det i dag på turen at for 20-25 år siden hadde det vært utenkelig å fly tur/retur.

      Slett
  6. Så veldig gode ut...kan tenke meg det var noen som ble glade for litt søtt til kaffen på turen :)) Fin kommende uke til deg :) Annebe

    SvarSlett
  7. Disse gosakene fristet å prøve. Takk for oppskrift. Ønsker deg en fin uke. Klem fra Birte

    SvarSlett