Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

onsdag 13. januar 2016

Valgets kval...

Hvilken vei velger du?


Skjermbilde fra Facebook

Det skulle ha vært en vei som gikk rett frem også, for
den tror jeg de fleste av oss hadde valgt, men illustrasjonen
sier jo litt om hvordan man bør tenke.

Mat og kosthold er ofte en utfordring og som det brukes mye
tankevirksomhet på. I tillegg gir valgene våre oss dårlig
samvittighet enten vi vil eller ikke. Jeg tror ikke på at noen
spiser alt de har lyst på uten at de overhodet reflekterer
over konsekvensene.

Flere sier til meg at "du er jo så slank, du kan jo bare spise",
men nei, jeg kan ikke det. Nettop fordi jeg tenker over hva
jeg spiser, holder jeg meg normalvektig. Ja, jeg spiser de
største kakestykker av og til, men da er jeg nødt til å korrigere
med mindre kaloriinntak etterpå, for jeg går utrolig fort opp i
vekt. Å kjøpe klær i en større størrelse er for meg uaktuelt og
i tillegg er jeg altfor makelig anlagt til å trene...ja bortsett fra
yoga og å gå tur.

Ha en god, sunn og næringsrik dag!








8 kommentarer:

  1. Du har så rett.
    Ein må ta det etterkvart, då spare ein seg mykje problem.

    SvarSlett
  2. Jeg har altfor mange stillesittende interesser og ikke så begeistret for å trene eller gå tur. Dessuten veldig glad i sjokolade og god rødvin. Jeg har innsett en stund at jeg må bli flinkere. Om sommeren er det enklere fordi jeg jobber veldig mye i hagen.

    SvarSlett
  3. Helt enig! Det søte som er i munnen min noen sekunder, legger seg for evig og alltid på hoften. Ikke verdt det! Og man må iallefall slutte å tenke at de slanke har det så lett. Den de slanke som jobber beinhardt med å si nei takk til chips og sjokolade. Balanse har jeg stor tro på. Noen ganger ja takk, men mange mange ganger nei takk.

    SvarSlett
  4. Jeg merket en stor forskjell på kroppen da jeg passert ca 35 år.... Til da kunne jeg spise hva jeg ville og aldri tenke på vekten, brått gikk jeg opp en bukse størrelse, og siden har jeg måtte passe på at jeg ikke får opp flere !! uæææ....

    Dessverre er det altfor mange fristelser der ute...! Men, litt av hvert er vel ikke så gæli håper jeg.

    SvarSlett
  5. Ja, kroppen trives bedre med alminnelig sunn mat :-)

    SvarSlett
  6. Har det på samme måte, både når det gjelder mat og trening, og vet akkurat hva som må til for å holde meg der jeg liker å være i forhold til vekta, men viktigst av alt: jeg har funnet ut hvordan kroppen min fungerer og reagerer på visse matvarer. Holder meg unna det jeg reagerer negativt på i hverdagen, men unner meg både det ene og det andre innimellom. Med det har jeg funnet en balanse som fungerer for meg.

    Ha en fin ferd mot helg igjen.

    SvarSlett
  7. Jeg velger helst den grønne vei og har det absolutt best i kropp og sjel når jeg spiser riktig. Med riktig mener jeg også riktige porsjoner. Det er ofte der problemet kan være synes jeg. Det er godt å komme dit at når man spiser en dessert eller kake, eller noe godis, så skal man spise og kose seg med det og ikke ha den evinnelige dårlige samvittigheten.
    Nå gleder jeg meg bare til å bli helt frisk igjen etter influensa, da skal jeg få begynt å trent igjen. Det savner jeg veldig :)

    SvarSlett
  8. Eg er heilt einig! Når eg har ete mykje, ventar eg med å ete til eg er svolten att, og et eg kake på jobb, gøymer eg brødskiva.

    SvarSlett