Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

søndag 24. januar 2016

Kongekrabbe...

..eller kamsjatkakrabbe om du vil...


Det er hva Mannen og jeg skikkelig koste oss med,
og frotset i, i går kveld... Vi kjøpte en drøy kilo og det
var mer enn nok til oss....


.. og vi drakk den vidunderligste tørre Champagne til. Vi lot
klima, flyktningepolitikk, arbeidsledighet og oljekrise fare
og bare koste oss...og vi fikk Art Garfunkel til å underholde
oss musikalsk.

Dette er nesten min favoritt blant skalldyrene. Den kan fint
måle seg opp mot hummer synes jeg. En mellomting mellom
hummer og krabbe egentlig...

Som dere, som har fulgt mitt trivielle liv lenge, vet, så
spiser jeg for det meste lavkarbo og her har jeg
frokostpannekaker til krabben. Mannen spiste loff...

Her er oppskriften om du lurer på hva det er og den
fant jeg en gang hos Caroline Berg Eriksen

3 egg
1-2 ss fiberhusk
3 ss crême frech eller yoghurt
litt salt
Stekes i smør på panna

8 kommentarer:

  1. Kongekrabbe er nydelig. Vi spiser det sjelden. Og at prisen skal være så høy er merkelig da jeg hører det er mengde med slik krabbe, og den invaderer Norge.
    Der høres ut som en herlig kveld, med god musikk. Slik bør vi alle ja flere av.

    SvarSlett
  2. Høres ut som en perfekt kveld med din mann ;)
    Viktig å kose seg, og ofte skal det ikke mye til, men bobler hjelper alltids og kongekrabbe, har jeg tilgode å smake, men du så deilig det så ut :)

    Søndag, og solen skinner, så ut på gåtur !!

    SvarSlett
  3. Jeg synes kongekrabbe er veldig godt, men mektig.. Har prøvd meg på litt forskjellige oppskrifter. Liker den også godt grillet i ovnen med gode smaker til.
    Fortsatt god søndag!

    SvarSlett
  4. Mmmm så godt det ser ut- og Champagne blir aldri feil, ja bare om det skal kjøres bil.

    Ønsker deg en fin ny uke

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
  5. Jeg har aldri smakt kongekrabbe. jeg er litt pinglete når det gjelder å smake på skalldyr, men jeg liker jo for eks både reker og kreps. Blåskjell har jeg til og med dristet meg på. Mannen min synes jeg er litt treig. Han elsker jo alt...

    Maten deres så veldig god ut, jeg elsker champagne også så dette var virkelig et herremåltid. Så deilig det er å bare gjøre sånn en gang i mellom :)

    Nyt resten av søndagskvelden, og nei...
    jeg hadde ikke tassa rundt på Highgate Cemetary alene om kvelden nei. Hahaha... aldri i livet!

    SvarSlett
  6. Elsker skalldyr så dette må jeg bare prøve en gang, takk for at du d e ler :o)

    Er det ikke deilig, og bare ha fin bakgrunnsmusikk og bare kose seg med sin bedre halvdel og god mat og en god vin til :o)

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  7. Nam nam kongekrabbe er gode greier. Likevel er min favoritt blandt skalldyr - ferske reker. Akkurat nå i januar/februar er de fantastisk gode.

    SvarSlett
  8. Wow, det var kosematen sin det! Det så kjempegodt ut. Sjømat og gjerne med noe godt i glasset er virkelig snadder. Vi har mest kokt krabbe, men kreps kan jeg virkelig forspise meg på... Kongekrabbe spiser jeg vel nesten bare når vi er ute for å spise sjømat på restaurant. Har aldri laget det selv :)

    SvarSlett