Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

onsdag 9. desember 2015

Mine brunkaker...

Jeg ser på Det søde (jule)liv som går på NRK på
tirsdager og der laget Mette Blomsterberg brunkaker..



Her er min variant og hennes oppskrift finner du HER

Det geniale her er at deigen klemmes nedi en rektangulær boks
kledd med matpapir og settes i kjøleskapet til dagen etter. Deig-
klossen deles så i passe lange rektangulære biter (jeg fikk
tre biter på ca 3,5x3,5x15 cm) som igjen
skjæres opp i tynne skiver med en skarp kniv.

Jeg tilsatte skollede mandler og pistasjnøtter i restene etter
pepperkakebakingen med Elen. Jeg synes selv at jeg har den
aller beste pepperkakeoppskriften og her er den;

1,5 dl vann
0,25 dl sirup
1 ss kanel
1 ss nellik
1 ss ingefær
1 ss natron
200 g smør
375 g sukker
700 g mel

Vann, sirup, sukker og krydder kokes opp. Ta gryten
av platen og rør i natron(nå bobler det litt). Tilsett smør
og la det bli kaldt. Ha i melet og spar litt til utbakingen.
La deigen stå kaldt til neste dag.

Stekes midt i ovnen på 225 grader i ca 5 min.

1 kommentar:

  1. Stoler på deg, så denne pepperkakeoppskriften skal jeg prøve.



    SvarSlett