Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

fredag 25. desember 2015

God første juledag...


Jeg hadde ikke planlagt borddekkingen til jule-
middagen i går......eller mer riktig...planen var å bare
finne noe å pynte bordet med mens jeg dekket til seks
personer....


Kreativiteten var ikke på topp og dette er hva jeg kom
opp med....


Hjerter og bånd i sølv rundt en lyslykt og de samme
sølvhjertene i hvit/sølv sløyfe rundt servietten...

Med så enkel bordpynt blei det god plass til middags-
fatene på bordet.

Apropos middag....vi hadde svineribbe med surkål og
rosenkål og drikker champagne til. Det er veldig godt
til svineribbe altså.

Ribben blei den første timen stekt på rist og fettet skulle
dryppe ned på langpannen som var under. Problemet var
at fettet dryppet på utsiden og la seg i bunn av stekeovnen
som igjen førte til en enorm stekeos. Hjelpes...hele huset
stinket og det måtte luftes og luftes før jeg til slutt fikk lagt
ribben over i langpannen og tørket opp fettet i stekeovn-
bunnen... Nå står ovnen på full pyrolyse for å få renset bort
sølet.

Dagen i dag er satt av til full avslapping før kvelden fylles
med klargjøring til julelunch for 30 personer i morgen.

Håper du har en fin første juledag


8 kommentarer:

  1. God morgen, 2. juledag skriver vi nå. Oj med den steikeosen og sånn da, huttetu!! jeg kan ikke tenke meg noe verre :( Det er så grusomt. Men det gikk jo bra til slutt da? Maten ble god og dere koset dere i selskapet ::)
    Vår 1. dag bestod av å spise en skikkelig god frokost og så etter hvert pakket vi alt og kjørte min mor hjem til sitt hus. vi gikk en skikkelig deilig tur i rask gange en halvtimes tid og fikk litt sol og vind i ansiktet. Så spiste vi ribbemiddag hos mamma og med hjemmelaget iskake til dessert var middagen komplett. Når vi kom hjem var vi supertrøtte og det ble en tidlig kveld.
    Det er deilig med jul og vi har så langt kost oss masse her i byen. Juledagene kan gjerne bare vare og vare for min skyld :)
    I år har jeg kjøpt en skikkelig fin blomsterbukett hos blomsterhandler i byen som pynter opp vårt spisebord. Jeg er nemlig ikke så utrolig kreativ og flink til å pynte bord, men den fine blomsterbuketten min gjør susen :) sammen med et par gamle sølvlysestaker som jeg har lånt av min svigermor!
    Jeg har forsøkt å knipse noen bilder av pyntingen her hjemme og det kommer kanskje på bloggen snart hvis jeg er fornøyd med resultatet hehe ;)

    Ønsker deg og dine en riktig god jul videre fru Tunheim :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fortsatt god jul til deg og dine også, Mette.

      Slett
  2. Fortsatt god jul, Ingrid.
    Her ventes 11 til bords og svineribbe står på menyen. Håper ikke samme skjer hos meg med stekeos i huset. Får snart hive meg rundt og dekke bordet. Tror det blir enkelt. Ikke så kreativ på den fronten. det enkle er ofte best ;) Bar en liten kopp kaffe til før jeg behynner. Lykke til med julebrønsjen hos deg. Juleklem fra Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til med din middag også, Elisabeth og fortsatt god jul til deg og dine.

      Slett
  3. Ja nå er det 2.dag jul. Julaften hos oss er både ribbe og svinestek. Jeg stekte steken på gammeldags måte lært av min mor. Mannen stekte ribben i nabohuset som er svigermor. Og det ble ikke os. Vi var 8 tilbords. Det er så bra med pyrolyse, det har vi også.
    Alle 8 fikk kinobilletter til den nyeste Flåklypafilmen av minstemann. Så der var vi etter julebrunch hos eldstedatteren. 2. Dagen er alltid hos min søster (det var min svogers bursdag som dessverre døde i fjor) og det er fortsatt tradisjon. Vi kan være fra 24-30 pers der til kaffe og kaker.
    Og så er det jo siste Downton Abbey i kveld. Julen for oss er tradisjoner.
    Fortsatt god jul til deg og dine

    SvarSlett
  4. Det er ofte like hyggelig å bruke og pynte med det man allerede har! Jeg ønsker deg en fortsatt god jul, og et godt nytt år! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  5. Såååå morsomt med ny header, så det med engang, og med dine to små engler ;))

    Så ergerlig med stekeosen....godt du har sånn selvrensende ovn. Det skal jeg ha neste gang vi skal bytte ut....når det engang blir noe av..... er jo ikke så opptatt av kjøkken jeg vettu ;)

    God Jul og husk Downton Abbey julespesial ikveld...johoooooo !!

    SvarSlett