Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

tirsdag 19. mai 2015

SSSSSS-er....

Mange S-er har jeg bakt...


Disse er supergode og enkle å få til....


Nydelige med bittelitt smør og sukker på toppen og en kopp
nylaget kaffe....mmmmm!

250 g smør
1 liter melk
300 g sukker
1,5 kg mel
3 ts kardemomme
2 poser gjær

Bland alt det tørre, varm opp melken og smøret smeltes.
(Jeg varmer noe av melken sammen med smøret i en gryte
og heller så over resten av den kalde melken for å få passe
temperatur)

Dette blandes sammen til en fin glatt deig som settes til heving.
Etter hevingen deles deigen i 60 små emner som trilles ut, brettes
og legges tett i tett på stekebrettet. Heves litt igjen og stekes midt
i ovnen på 250 grader i ca 10-12 min.

De gjør seg godt i fryseren og er like gode når de tines opp igjen,
gjerne i stekeovnen så de blir litt lune....


6 kommentarer:

  1. Dette så veldig godt ut! nettopp fulgt di netflix anbefaling, strykejobben gikk dermed som en lek. Phju!

    SvarSlett
  2. mmmmm..... de ssssssså gooooode ut! Imponert over at du får de så like! Må prøves....

    SvarSlett
  3. Hei;)

    De ser jo bare så flotte og gode ut. Denne må jeg prøve;)

    SvarSlett
  4. Mmm, ikke noe er som fersk gjærbakst. Disse liknet lussekatter i formen. Venter besøk av fireåring i pinsen. Kanskje jeg skal slå til med noe slikt? Takk for inspirasjon nok en gang, Ingrid :)

    SvarSlett
  5. Kjenner nesten lukte helt hit..........s u k k !

    Elsker gjærbakst :)

    (vel, kremt...elsker vel alt som er søtt og godt til kaffen..)

    SvarSlett