Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

søndag 26. april 2015

Verdens sunneste matfat...

Det blir kanskje litt vel mye matprat her på bloggen for
tiden, men jeg anbefaler virkelig å se programmet som er
å finne på NRK nett-tv med tittelen "Verdens sunneste matfat".


Et britisk program der de tar for seg verdens 50 verste og beste
kosthold. Det er fryktelig skremmende å se hvordan kosten vår
har utviklet seg de siste årene med påfølgende livsstilssykdommer.

Torsdag kl. 19.45 kommer andre og siste del på NRK1.

7 kommentarer:

  1. Hos oss er det vNlig husmannskost som vi er voks topp med til hverdags. Bruker mye salater til lunch. Blir fort matlei jeg egentlig. Mye grønsaker liker vi. I helgene lager vi mat sammen. Når det gjelder fiskeretter er det mannen som lager dette. I dag hadde vi bratwurst og hjemmelaget potetstappe, stekt løk og grønsaker til. God søndag.

    SvarSlett
  2. Å leve sunt i hverdagslivet, med mye frukt og grønt er sunt. Likeledes å få i seg fiber og kutte ned på usunt fett og sukker.
    - Og så skal man kose seg med maten, kjenne etter når man er mett og ikke la det gå hysteri i det!
    God søndag fra sjokoladebakeren (hrmf)!

    SvarSlett
  3. Det er skræmande å sjå kosthaldet til enkelte. det verkar som måltida er vekke i mange heimar. Kombinert med mykje stillesitting, vil dette føre til mange uføre i framtida, er eg redd. Viss ein ikkje greier å nå ut med ein annan bodskap. Takk for tips om program! Det er ei tid på døgnet er sjeldan ser TV, så her er det berre å sette på opptak!
    Ha ei fin ny veke!

    SvarSlett
  4. Hm, har jeg ikke fått med meg. Lgger kanskje på Nrk nett tv?
    Ble imponert over kakebakinga di i forrige innlegg. Har fri og vil bake ei kake som tåler å stå, slik som gulrotkake. Kjekt om noen kommer innom på kaffe…
    Ha en fin ny uke, kjære du.

    SvarSlett
  5. Nei kjør på med mat!! jeg liker! Denne serien har jeg ikke fått med meg, men nå skal jeg se det!!! på nrk nett tv. Jeg elsker slike program!!!
    jeg har vel inntrykk av at engelskmenn når jeg ser på tv, er helt horrible hva gjelder sunt/usunt kosthold. Har jo vært i London noen ganger og de er rimelig sparsommelig på grønnsakene der haha...
    Jeg har forresten kjøpt den nyeste kokeboken til Leila Lindholm (bestilte den i går) som heter The Fresh Foodie. Den gleder jeg meg til å få. jeg har tenkt å bli flinkere til å overraske mannen min med middager som skal være sunne og gode. Og masse grønnsaker....

    ps. har du fått med deg nyeste serien til Ernst på tv4?? Episode 2 i kveld da kl 20.00 - Ernst i Toscana !

    SvarSlett
  6. Det programmet høres interessant ut, har ikke fått med meg første episode, men jeg skal jammen se andre del. Takk for tips!
    Det ble en lang bloggpause på meg. Koselig å besøke bloggen din igjen, lenge siden sist.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  7. Jeg er ikke enig I at det er lite gronnsaker I kostholdet til mange her I England. Jeg har bodd her I snart 16 ar og synes det er mye mere, sunnere og mer variert tilbud enn i mange andre land. Selvsagt vil det vaere forskjell fra familie til familie hva de spiser, men folk er generelt veldig opptatt av og bevisst pa kvaliteten pa maten og hva de ulike matvarene inneholder. Hos oss er alt laget fra bunnen for mine svigerforeldre bor hos oss og svigermor star for mye av matlagingen (heldige meg som kommer hjem til ferdig middag nesten hver dag!). Tradisjonelt iransk kosthold bestar av masse frukt gronnsaker, urter, bonner/linser, og rent kjott (lam/okse/kylling) og mye mindre brod enn et norsk kosthold tradisjonelt inneholder. Svigermor er ikke sa glad I fisk, sa da blir det den norske svigerdattera som tar hand om fiskerettene I helgene...! :-) Men det er klart at tv program ma sette ting pa spissen - ellers er det jo ikke sa 'moro' a se pa... ;-)

    SvarSlett