Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

fredag 10. april 2015

Taklampe...

Taklampen fra mitt barndomshjem har fått plass i loftstuen på hytta...




Den er fra tidlig 70-tall tror jeg. Enkel, minimalistisk og med affeksjonsverdi for meg..

Jeg skulle gjerne ha pusset den, men får det ikke til.

Den ser ut som messing, men vet ikke om den er det og jeg har prøvd messing-og kobberpuss kjøpt på butikken og jeg har prøvd ketchup.

Har du noen tips?


Sendt fra min iPhone...

8 kommentarer:

  1. Det var vanlig å lakke messingen på den tiden. Du vil få det av, men da må metallet ligge i salmiakkvann en stund.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Åshild. Ja, det kan faktisk se ut som den kan være lakkert... Hmm..lampe i vannbad høres dog ikke lurt ut.

      Slett
  2. Så artig lampe, ikke sett maken før, og ekstra hyggelig at den er fra ditt barndomshjem :)

    Råd til puss, sorry ingen :(
    Men, syns det så godt da, at den må liksom pusses...?
    Sikkert ingen andre som ser.

    Fredag, hurra - ny helg om hjørnet, og vi har hage arbeid på agendaen vår !

    God helg !

    SvarSlett
  3. Så stilig RETRO lampe du har hengt opp, fra barndomshjemmet ditt. Ser du har fått et tips her, for jeg aner ikke, desverre .
    Frihelg på meg, som skal brukes til kunstutstilling og venner.
    God helg, frue.

    SvarSlett
  4. Så stilig og gøy med gjenbruk :) Har ingen tips...utenom det du har prøvd :)...men det synes vel ikke så godt heller..kan ikke se at den ser noe "stygg"ut på bildet i allefall :) God helg :)) Annebe

    SvarSlett
  5. Fin gamal lampe. Det er ikkje lett å få dei blanke, men sidan den er gamal og har affeksjonsberdi er det kanskje litt sjarmerande at den er litt shabby ?
    Eg har prøvt sjølm ,men ikje lykkast..
    God helg.

    SvarSlett
  6. Hei! Det skal finnes en lakkfjerner som du får kjøpt i fargehandelen, har jeg hørt, til å fjerne lakk fra gamle messing- og kobberting. Jeg mener jeg leste om det i det svenske magasinet Antik & Auktion http://antikochauktion.se/ Lykke til! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  7. Det var en utrolig fin lampe da, jeg liker sånne minimalistiske ting så denne falt virkelig i smak.
    Og så moro å ha noe fra barndomshjemmet ditt :)

    SvarSlett