Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

fredag 24. april 2015

Kaker....

Både Mannen og jeg er noen skikkelige kakemonser og
jeg er den aller verste. Jeg tåler ikke å ha kaker det er
spist av i skapet uten at det spises kake til frokost, lunch og 
middag. 

Jeg får heller ikke fred om vi har muffins i fryseren. Jeg klarer 
ikke komme bort fra tanken om de deilige muffinsene som ligger 
der bare noen få skritt unna og kan tines i micro...

Jeg eier ikke selvdisiplin når det gjelder kaker som er tilgjengelige!


Nå har jeg bakt kaker i 18cm former og plassert i fryseren
og da blir det forhåpentligvis ikke så mye rester i skapet når
de blir påbegynt. Eller...det er jeg helt sikker på at det ikke blir!

Og jeg kan ikke ta opp en hel kake å spise for meg selv. Der går
grensen også for meg...ehh..tror jeg. Nå vil det vise seg da.

Dette er en sitronkake og en gulerotkake og det spørs om ikke
i alle fall en av dem blir spist en dag i helgen..

GOD HELG TIL DERE ALLE

En oppdatering med oppskriftene som blei etterlyst i kommentar-
feltet. Jeg brukte halv oppskrift.

Sitronkake

300 g sukker
150 g smør
3 egg
250 g mel
50 g potetmel
2-3 ts bakepulver
2 dl melk
Skall og saft av en sitron

Smør og sukker røres hvitt, tilsett eggene og så resten.
Glasur er melis og sitronsaft

Gulerotkake

3 dl solsikkeolje
4 dl sukker
4 egg
4 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts natron
1 ts salt
1,5 ts kanel
0,5 ts Muskat
0,5 ts nellik
0,5 ts allehånde
6 dl raspede guleroten
2 dl hakkede valnøtter

Vips egg og olje, så ett egg om gangen. Rør i det tørre og så
guleroten og nøtter.

Nederste rille på 180 grader

Ostekrem

0,5 dl smeltet smør
1 pk Philadelphiaost
5 dl melis
1 ts vaniljesukker
1 ts mangosaft eller sitron


13 kommentarer:

  1. Disse kakene så gode ut :) Jeg har også begynt å lage mindre str på kakene om det ikke kommer mange å skal spise..for som deg blir det lett for at en spiser når det først er noe i "skapet"....:)) God helg du også <3 Annebe

    SvarSlett
  2. Så flotte kaker! Og så jeg som trodde du var så kakedisiplinert - der tok jeg feil :) Kos deg og go' hælj :)

    SvarSlett
  3. Kjenner meg igjen, S T O R kakemoms jeg også, må bare passe på vekten - vil jo ikke trille rundt i verden !

    Gudskjelov er jeg ikke noe storbaker, som du vet..hehe

    Du derimot, dette kan du, og disse kakene olalaaaa dette så godt ut, hadde ikke havnet i fryseboksen min, niks rett i magen, morra, middag, kvelds :)

    Nyyyyt og god helg !

    PS, og hvordan i all verden greier du å holde deg så slank? Bare bittelittegranne misunnelig vettu ;)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ang. vekt Helen så prøver jeg å ikke bake og ha ting tilgjengelig hverken i fryser eller skap. Som jeg har skrevet tidligere så spiser jeg for det meste lavkarbo uten så mye fett og så har jeg ganske god selvdisiplin på mat generelt. Lavkarbomat gjør at jeg har fått en mye mer velfungerende kropp, men jeg ser at lavkarbokosthold ikke er enkelt når man bor i Italia. Jeg har i hele mitt voksne liv vært påpasselig for at jeg ikke skal legge på meg, på godt og vondt. Jeg forsaker veldig mye for å holde meg der jeg er og det er en daglig kamp mot kiloene også for meg, men det er mitt valg og det passer for meg.

      Slett
    2. Ja, du sier noe, Italia ække lavkarbo landet nei, tror ikke de har hørt om den spise-greia....MEN, jeg vet den er veldig populær i Norge. Her er det jo så mye pasta, og pizza....

      Vet hva jeg mangler, SELVDISIPLIN !
      MEN, gjør mye som deg, kan ikke ha noe gotterier i huset, der har jeg blitt ganske flink...så gjensto minske inntak av mat !

      Flink er du :))

      Slett
  4. Kakene ser veldig gode ut.
    Hva har du til pynt på toppen av gulrotkaken?
    Hadde vert fint om du ville legge ut oppskrift på disse to kakene som passer til 18 cm former.Har aldri bakt sitronkake :)

    SvarSlett
    Svar
    1. På toppen er hakkede valnøtter, pistasjnøtter og gojibær. Når det gjelder kakene er det helt vanlige kaker, men jeg har brukt halv oppskrift. detsøteliv.no har mange fine oppskrifter.

      Slett
  5. Enig med mormor Inger, trudde du var hard med deg sjølv når det gjeld søtsaker...;)
    Kjekt å lese, kjenner meg igjen.
    Kos deg !

    SvarSlett
  6. Gjett om jeg kjenner meg igjen! Kakene ser forøvrig kjempegode ut! Tror du er dyktig i alt du gjør!

    Kos deg med kakene, du, og ha ei fin helg.
    Klem.

    SvarSlett
  7. Tusen takk fr oppskriftene du er en knupp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvarSlett
  8. Herlige kaker mmmm... jeg må styre unna. jeg vet at jeg poster en del på instagram om dagen høhø, sånn som i går fra jobben med den der store langpannesjokoladekaken .... det var avslutning for en av psykologene på døgnposten vår. Det jeg ikke skrev var at jeg tok et knøttelite stykke hahaha og det holdt. jeg spiste matpakke først!
    De siste par årene har jeg også jobbet hardt for å gå ned i vekt (10 kg nesten) og har landet nå på det jeg føler er min idealvekt. Jeg har gått på Grete Roede kurs og Hold vekten og nå føler jeg at jeg har landet litt der jeg vil være. Jeg er påpasselig med hva jeg spiser, samtidig som jeg nå faktisk unner meg litt smått og godt. Sist helg på søndagstur delte mannen og jeg et kakestykke til kaffe på kafe og det var kjempedigg :)
    Trenger ikke mye.
    Jeg baker heller ikke veldig mye her fordi det blir ikke spist, og fryseren vår er knøttliten og full av mat sånn at det er ikke plass til utskeilelser hihi

    Derimot hadde jeg et digert problem fra påsken og fremover en stund. Vi kjøpte fenalår... jeg ble helt hekta og måtte ha hele tiden. jeg spiste meg kvalm også vet du, haha... men hjalp det... nei..

    Ja ja sånn er det å være menneske :)
    Ha en riktig god helg! :)

    SvarSlett
  9. He he, ja jeg kjenner til det med å Være kakemons. Men jeg klarer som regel å la de Være når de ligger ikke fryseren. Gulrotkake er nydelig :-) Ha en riktig fin helg :-)

    SvarSlett
  10. Kaker er noe av det beste som finnes!!!!! Jeg elsker også kaker, og baker masse selv. Jeg har tidligere jobbet som baker og konditor, og da kunne jeg leve på kaker. Frokosten min var først et stykke marsipan ( elsker det ) og så kaffe og wienerbrød da jeg hadde fått fylt opp kakedisken i butikken :)
    Det er en hard jobb, så jeg var tynn som en strek. Men det var da. Har nok lagt på meg endel siden da, men unner mag alltid noe godt. Det er jo mengden det kommer an på........
    Her har vi spist ostekake hele uken....dvs MEG.
    God helg, og kos deg med kake, du.

    SvarSlett