Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

onsdag 25. mars 2015

Særskrivingsfeil...


På Facebook er jeg følger av en gruppe som heter
Bilder i kampen mot særskrivingsfeil....

På norsk rettskriving deler man ikke opp ordene slik man 
ofte gjør på engelsk for eksempel. På norsk skrives de i ett 
ord og her er noen bilder kopiert fra Facebook gruppen.

Kanskje du allerede er medlem der du også og har sett
eksemplene før, men jeg synes de er så fine. Går du inn på
gruppens side finner du mange flere fornøyelige eksempler.





Som dere ser er det ikke noen grunn lenger til å skrive f.eks. fiske kaker
når det heter fiskekaker. Å fiske kaker er det jo ingen som gjør...
de baker eller spiser man.

Ha en fin rettskrivingsdag..

3 kommentarer:

  1. Ha-ha, skjerpings, skerpings folkens.

    SvarSlett
  2. haha jeg har sett denne siden og jeg synes den er genial!!! Men, jeg har gitt opp og jeg gidder ikke kommentere folks skrive feil lenger (hehe.. skrive feil... med vilje) fordi, jeg tror mange er på facebook via sin mobil, og det er nok mange som ikke gidder å samskrive ord fordi mobilen er dum, mobilen foreslår og endrer ord slik at det blir tidkrevende å endre. Jeg derimot, jeg gjør det, jeg er meget godt oppdratt sånn sett og jeg må si at jeg irriterer meg ja, men ...
    jeg henger meg kanskje litt mer opp i og og å feil, kommafeil og ikke minst når jeg hører folk prate på tv hvor de sier og veldig tydelig - gjerne på steder hvor det skal være Å.
    Åh my god... liksom ;)
    Jeg synes det er mer trist at engelske ord sniker seg inn hele tiden ... at vi ikke snakker om å holdning lenger, men det skal være attitude.. for eks.
    Jeg synes islendingene har vært flinke sånn sett, men dette er en helt annen debatt en samskriving og særskriving, bindestreksyken og ikke minst apostrofmisbruk.

    SvarSlett
  3. Herlig!!!
    Jeg er en nerd når det gjelder skrivefeil, og finner jeg en skrivefeil i en bok, må jeg nesten streke under ordet.
    Men når jeg bruker min IPad og skriver med den, dukker det opp skriveleifer hele tiden, irriterende. Og de ser jeg ikke før ETTER at jeg har postet kommentaren.
    Det mest irriterende ordet jeg vet er når det skrives TEATRET. Det skal være TEATERET! Eller er det jeg som ikke henger med ?

    SvarSlett