Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

fredag 13. mars 2015

Er det greit....

eller er det ikke helt ok?














Jeg var på Stockholm Arlanda flyplass i går. En passasjer
ved vindusetet fortograferte, gjennom vinduet, en stuer som
drev på og lastet bagasje inn i flyet. Stueren så dette og
reagerte sterkt på å bli tatt bilde av mens han jobbet. Stueren
syntes ikke det var greit og og krevde å få snakke med
fotografen. Passasjeren hadde sent bildet videre på snap
og hadde det derfor ikke lenger forklarte han stueren.

Er det greit eller er det ikke greit å ta bilde av andre på den
måten?

Jeg tenker nok at stueren for så vidt var i et offentlig område
og må da bare må akseptere slikt selv om man ikke liker
det. Sånn er verden blitt, men man bør trå veldig varsomt
og tenke seg godt om før man direkte fotograferer mennesker.

Hva tenker du?

Ha en strålende fin helg. Jeg skal nyte fredagskvelden i
Kristiansund og straks skal jeg ut og spise med resten av
gjengen. Tror det blir noe Thai har jeg hørt rykte om...

13 kommentarer:

  1. Hmmm.. tankevekkende. Forste tanken er at han overreagerte, men jeg ma innromme jeg prover a unnga a ta med mennesker pa min instagram bilder om de ikke er blitt spurt. Synes vel det er vanlig hoflighet a sporre ALLE som man tar bilde av om det er ok - SPESIELT om man har tenkt a bruke dem pa instagram/blog/snap/eller annet, men noen ganger kan det vaere vanskelig a unnga a fa med folk pa bilder isaer pa turiststeder... Greit a tra varsomt, ja.

    God helg til deg ogsa! Her skinner solen - haper varvaeret holder I helgen!

    SvarSlett
  2. Er vel todelt det der, greit nok å bli tatt bilde av, men å bli publisert en annen plass er kanskje ikke så greit..
    Eller? God helg og takk for kommentar i bloggen min

    SvarSlett
  3. Selv ønsker jeg ikke at andre skal publisere bilder av meg, og da blir en naturlig følge av det at jeg heller ikke publiserer bilder av andre uten å ha spurt først.

    SvarSlett
  4. Jeg prøver å være litt forsiktig når jeg får med andre på bilder jeg tar. Samtidig når man er i et slikt yrke at mange ser deg, så må man regne med at bilder kan bli tatt. Jeg synes kanskje han overreagerte denne gangen, tenk å ta kontakt med de inne i flyet! Men man bør tenke seg litt om.

    SvarSlett
  5. God helg glemte jeg jo å si!

    SvarSlett
  6. Så lenge du ikke kan gjenkjenne vedkommende på bildet må det vel være greit? God helg og Bon Apetit :)

    SvarSlett
  7. Jeg unngår å få med gjenkjennelig fremmede personer på bilder jeg skal publisere og ville blitt irritert om noen hadde tatt bilder av meg.

    SvarSlett
  8. Jeg synes ikke det er greit å bli tatt bilde av og lagt ut på sosiale medier.

    SvarSlett
  9. Nei, eg synest ikkje det er greit.
    Det ville vere trasig å bli med på eit bilde som kom ut utan eg bisste om det.
    Tenkjer ofte på det når folk legg ut bilde på facebook, frå tilskuerbenken på ein fotballkamp f.eks. Ofte viser bilda lite flatterende bilde av uvitande personar i gledesrus...eller motsatt.
    Nei, Ver varsom plakat bør vere rettesnor.

    God helg.

    SvarSlett
  10. Jøss for en særing! Hvem har ikke knipset lykkelig ut av flyvinduet før telefonen må slås av? "Nå drar vi", " Da er ferien over", osv. Stuerene i arbeidstøy sett ovenfra på avstand er det jo egentlig ingen som ser, vel? Vi er bare glade for at de får bagasjen fort på plass så vi kan dra! Og bagasjen er jo ikke alltid like hel når en kommer fram, ("- hvordan i allverden klarte de å få slått av det hjulet??!"), så de er vel ikke favorittyrkesgruppen min heller skal jeg være ærlig.
    Skulle jeg tatt et bilde av hotellet jeg hadde bodd på hadde jeg ikke latt vær å ta bildet fordi hotellets vaktmester holdt på å sope plassen utenfor. Han hadde kommet med på bildet. Og jeg ville synes det var rart om han ble sur for det.
    Men jeg drar ikke fram mobilen i garderoben etter trening og vifter med den blant nakne damer.
    Bilder/mobil brukes jo hele tiden nå, så det er greit å tenke seg om og ikke bli slapp og forvente at alle synes det er greit å bli formidlet til omverdenen. Vi voksne har vel nok omtanke for andre så vi ikke gjør de største overtrampa, men de unge...?! Tja, kanskje de fleste ikke er så ille? Moro med smarttelefon og Snap, iallefall.

    SvarSlett
  11. Jussen er vel at du ikkje skal legge ut bilde utan å spørre vedkomande? Det er og vanleg folkeskikk. Men så er det dette med offentleg. Det er vel skilnad på å legge ut bilde av fotballspelarane enn av publikum. Sjølv vil eg ikkje fotograferast i klasserommet når eg ikkje er budd på det. På ein avslutningsfest når ein står på scenen, må ein berre forvente det.
    Men ingen har rett til å ta bilde og legge ut frå ein flyplass, vil eg tru.

    SvarSlett
  12. Jeg er både for og mot, jeg gjør det jo selv. Senest i et innlegg hvor vi tok bilder av folk på jobb i Venezia. Ps! Han vindusvaskeren som vasket vinduene hos Louis Vuitton spurte jeg om tillatelse fra. Han sa det var ok.
    Jeg har også spurt tidligere og fått nei av folk og det er greit det også.
    Tar jeg oversiktsbilde på en gate eller et torg er jeg på offentlig plass og da kan man ikke nekte, men hvis jeg derimot står og begynner å fotografere for eks noen som sitter på et sted og spiser, så synes jeg vel at jeg tråkker inn i deres private greie og det er ikke helt ok.
    En stuer som jobber... det er både offentlig og privat samtidig, men er det ikke regler om fotografering på flyplasser etc også da?

    SvarSlett
  13. Absolutt ikke greit hvis personen er gjenkjennbar!
    Her blir det indrefilet..har jeg hørt ;)
    Nyt kvelde!

    SvarSlett