Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

tirsdag 17. februar 2015

Pensjon....

Jeg er kommet så langt i min yrkeskarriere at jeg
har begynt å se på hva jeg vil få i pensjon når jeg når
den alderen....

Altfor få kvinner tenker på, og planlegger, sin egen
pensjon. Alle er sin egen lykkes smed sies det, også
når det gjelder pensjon. Den er personlig og bare din.

Du tenker kanskje at DET er lenge til...jeg har også vært
der, men guri malla så fort årene har gått. Særlig etter at
jeg blei 40...,







Og er du ikke kommet så langt, er det kanskje litt
lurt å begynne å tenke på det nå mens du har tid til
å gjøre noe med saken. Å bygge fremtidig pensjon
tar tid. Jo tidligere du starter, jo bedre...

Du bør tenke over hvilken økonomisk alderdom du
ønsker deg og hva du må gjøre for å oppnå ønsket ditt.

Om du logger deg inn på NAV.no får du en fin
oversikt over dine fremtidige pensjonsutsikter...

6 kommentarer:

  1. Helt sant, det er altfor få som tenker på det i tide.
    Det finnes også en side som heter Norsk Pensjon, hvor en kan logge seg inn for å se hvordan en ligger an.
    Har sjekket min pensjon hos Nav. Må nok spare......

    SvarSlett
  2. Veldig godt poeng her !!

    Vært innom tanken, særlig når "mannen" er i den alderen og allerede får utbetalt sin pensjon....... jeg må innrømme jeg satser på at vår at noe (eiendom) blir solgt før den tid ..... så får vi se :)

    Men, uansett DU har ett veldig godt poeng her!!!

    SvarSlett
  3. Utrolig viktig for kvinner som kanskje har vært hjemme med barn eller i yrker hvor de ikke har hatt pensjonsordninger..
    Selv har jeg snart 40 år på baken i stat/kommune, så skal holde liv i meg selv:)

    SvarSlett
  4. Ja, dette med pensjon er viktig. Men eg har opplevt at unge kvinner ikkje vil sjå så langt fram. Dei vil kose seg med barna når dei er små. Det er ein god tanke, men realiteten er at det det er godt å ha litt pengar mellom hendene den dagen ein er pensjonist.
    Sjølv vart eg tidleg opptatt av dette og har jobba full jobb det meste av mitt vaksne liv... til eg vart akutt sjuk og vart uføretrygda. Eg er ikkje alderspensjonist enno, men får ein god pensjon til å leve bra med.
    Så mitt råd til kvinner i alle aldre er å sette seg inn i kva pensjon dei vil få, og korleis oppnå best muleg.

    SvarSlett
  5. Vet du, der ga du meg et spark bak.
    Jeg har IKKE sjekket min framtidige pensjon. Ganske sikkert blir det ikke full pott, all den tid jeg i alle år har jobbet redusert. Pluss i tillegg har vært hjemme på heltid med omsorg for barna i tre år uten lønn.

    SvarSlett
  6. Godt poeng. Jeg har tenkt endel pa det saerlig fordi jeg flyttet utenlands og vil vel fa pensjon bade fra Norge og Storbritannia. Na var nok ikke det et sjakktrekk a flytte utenlands fordi pensjonsordningen (og lonningene) er mye bedre I Norge, men slik ble nu livet. Uansett, enda viktigere a tenke og planlegge tidlig. Professoren er noen ar eldre enn meg og jeg kunne godt tenke meg at vi pensjonerte oss samtidig - om jeg far rad til a ga av tidligere...! Vel, det er fortsatt endel ar til - sa det er litt tid a planlegge!

    SvarSlett