Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

fredag 20. februar 2015

Indisk dahl....

er en linsestuing som ofte er sentral i indisk kosthold...



Jeg hadde hverken hørt om, eller smakt dahl før min kollega
fortalte meg om det på jobb nå i helgen. Da måtte jo jeg
prøve det ut og det smakte himmelsk....du og du så godt!

Jeg strødde på mye frisk koriander (som er blitt brun og dvask på bildet pga. varmen) Jeg elsker smaken av koriander.

Linser inneholder like mye proteiner som kjøtt og jeg savnet
ikke kjøttet i denne stuingen. Den er en hel middag i seg selv.
I India spiser de visstnok dette sammen med nanbrød eller
ris. Jeg spiste min dahl med tzatziki og lavkarbo frokostpannekaker siden jeg prøver å redusere inntaket av karbohydrater.


Her er min kollegas oppskrift og om du googler, finnes
det en mengde varianter der ute....

1 rødløk
2-3 fedd hvitløk
fersk ingefær
2-3 chilli
salt og pepper
2 ss spisskummin
2 ss Dejonsennep
2 ss tørket koriander
2 ss sennepsfrø

Dette freses godt i 1 dl olje og tilsett deretter ca 6 dl
vann og 3 pappbokser røde linser som skylles i vann
først.

La det hele koke uten lokk en god drøy time og om du
vil kan du tilsette kokosmelk til slutt.

Lykke til og god helg!





3 kommentarer:

  1. Så spennende og godt det hørtes ut ..jeg har heller ikke smakt noe slikt :)..og koriander liker jeg veldig godt :)
    Ønsker deg ei super helg :) Hilsen annebe :)

    SvarSlett
  2. Dette skal prøves til uken!
    Likte forøvrig gårsdagens bilde, fint at vakre kvinner kan vises frem uretusjert.
    Ha en god helg!

    SvarSlett
  3. Det høres og sees helt nydelig ut.
    Jeg forstår ikke hvordan du kan klare å ikke spise karbohydrater. Jeg elsker jo bakst!
    Vi testet ut en av sansene fra Saritas sist uke. Det var kjempegodt!!!! Anbefaler å prøve en av disse sausene.
    Jeg er også glad i koriander. Sist jeg spiste det, var med blåskjell. Det smakte fantastisk godt, mmmmm.....
    God helg.

    SvarSlett