Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

søndag 11. januar 2015

Kultur....

I går var ett vennepar, Revisoren og jeg på nyttårskonsert
med Stavanger symfoniorkester i Stavanger konserthus.
Mannen sliter fortsatt med kraftig forkjølelse og kunne ikke
bli med.




Konserthuset er nydelig der det ligger rett i sjøkanten....



..og enda finere når det fylles med liv og lys på kveldstid.
Jeg har lånt bildene på nettet...




Vi var litt sene med å bestille billetter for vi måtte vente til jeg hadde
fått mitt arbeidsprogram for januar for å se om jeg hadde fri eller
ei. Vi fikk billetter litt høyt oppe, men det gikk helt fint.

Konserten var fantastisk. Fartein Valen, som den store salen heter,
rommer 1500 publikummere og var nesten helt full. Dette var den
siste av tre nyttårskonserter i år.

Første del bestod av en del musikk og sang fra operaen Carmen av
Georges Bizet...



Alle nyttårskonserter har en pause for forfriskninger, bevegelse
og en liten prat... Etter pausen var det litt mer tradisjonell Strauss-
musikk... Ekstranummeret med sør-amerikanske rytmer var mildt
sagt feiende flott...



Også dette bildet har jeg lånt.

Per Øystein Kvindesland og Bjørn Olav Skjæveland var kveldens
konferansierer og de gjorde en strålende jobb. De er så utrolig
morsomme.

Vi bruker å gå på Stavanger Symfoniorkester sine nyttårskonserter
hvert år og denne var enestående.

4 kommentarer:

  1. Det høres ut som en flott konsert og en veldig hyggelig kveld. Vi har vært på Nyttårskonsert her i Sandefjord en gang og det var veldig trivelig. Jeg liker å gjøre litt forskjellig og i år har jeg veldig lyst til å komme meg til Operaen i Oslo og enten se en ballettforestilling eller en opera, helst kanskje en kjent en. Det hadde vært gøy og jeg tenker - det bør jeg klare å få til.
    Det er liksom noe eget med å gå og høre klassisk musikk levende i live med stort orkester, det er flott - veldig flott. De gangene jeg har hørt på det så har jeg gått ut med en utrolig god følelse og den har vart i mange dager :)

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Så heldige dere var og fikk billetter til konserten. Ser jo på nyttårskonserten hver år, og skulle ønske jeg var der. Men egentlig kan det bli for mye klassisk musikk for meg også.

    SvarSlett
  3. Å få kulturell input setter en spiss på hverdagen. Sjelden man angrer på å bruke tid og penger på å høre levende musikk. Skikkelig flott kulturhus dere har i Stavanger.

    SvarSlett
  4. Høres ut som en flott konsert. Deilig å få noen slike avbrekk :-)

    SvarSlett