Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

mandag 17. november 2014

Julekaker....

Hvert år før jul så tenker jeg at denne julen skal jeg
ikke bake julekaker....


Også i år tenker jeg samme tanken.... Det er bare Mannen og
jeg som bor her hjemme nå og jeg vet hvem som spiser de
fleste kakene. Det er meg....jo, Mannen spiser en del han også
når jeg tenker meg om....




Og hver førjul blir jeg fristet til å bake og så vet jeg at
Studenten gjerne ser noen kaker i boksen når hun kommer
hjem på juleferie....

Hmmmm....kanskje jeg bare kan bake en halv porsjon av et
par tre sorter, men av erfaring så har jeg laget fem sorter før jeg har
begynt å gjøre en opptelling.

Den som lever til julen er omme får se....og jeg tror det ikke før
jeg får se det!




Og så eggnog...

Jeg elsker den og får som oftest ha hele porsjonen for meg selv.
Lurer på om jeg skal kutte ut den også denne julen...hmmm...




Hjemmelaget marsipan...det skal jeg lage uansett!

Denne førjulen skal jeg også bistå min søster med marsipanlaging
og pynting....

Tror jeg i alle fall ikke skal lage noe som helst før vi ser desember
på kalenderen.... Altså TROR jeg...ikke LOVER jeg.

9 kommentarer:

  1. Hi hi... Jeg må le av deg, altså.
    Jammen tror jeg du snart er igang med julebaksten. Men kan du ikke bare bake, og så putte halvparten i bokser og gi som GAVER til jul? Det er kjempepopulære gaver, iallefall når jeg har gjort det.
    Og marsipan......jeg ELSKER marsipan, og særlig den hjemmelagede. Hver jul spiser jeg iallefall over to kg med marsipan. Ja, det er sant altså. Beste jeg vet.
    Lykke til med bakingen ;)

    SvarSlett
  2. Hehehe..., jo jeg kjenner meg igjen. I ar er sonnen blitt student, men kommer ikke hjem for naermere 20.desember sa jeg tror jeg skal holde stand til da. Ikke for det, mine svigerforeldre bor na sammen med oss og de liker godt norske smakaker. Og hjemmebakt er jo myyyye bedre enn de man kjoper og ikke fulle av alle mulige slags konserveringsstoffer. Hmmm... hores ut som om jeg prover a overbevise meg selv til a starte baksten tidligere enn vanlig... Vel, vi fa se. Selv bør jeg ikke ta det I det gildet for tidlig...

    SvarSlett
  3. Hei ;) Å ja du, du er i godt selskap. Jeg er den største kakespiseren her i heimen;) Og jeg som må passe litt på hva jeg putter i munnen pga medisinene jeg lever på. Ja, ja, men boksene har blitt litt mindre, men ikke færre. Sjokolader og marsipan er jeg ikke god på, så her må jeg innom sjokoladebutikken;)
    Jeg gleder meg til desemberaktiviteter ;)

    Klem fra Ann-Mari

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  4. Du er flink om du klarer å la ver å bake. Når det nærmar seg jul blir det nesten automatisk fokus på at eg skulle no ha laga den sorten, og litt av den andre sorten,,,,
    Eg veit iallfall heilt sikkert at eg skal lage den gode krydderkaka etter oppskrift frå deg !
    Mi gamle svigermor spurte sist søndag om eg kjem til å lage den, ho likar den så godt, ho også ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må nok lage den jeg også. Det blir liksom ikke jul uten....og så kan jo restene fryses..ja om det blir igjen noen rester da..ha,ha.

      Slett
  5. Det er tradisjon da hahahahahaha :) Jeg er helt lik... men jeg baker en kake, som blir spist og det er krydderkaken til Wenche fra Wenches kjøkken. Den er god og saftig :)
    Ellers baker svigermor smultringer som min mann er veldig glad i når de er helt ferske :)
    Men egentlig har jeg heller ikke særlig lyst til å bake, det legger seg der det ikke skal... blæh ;)

    SvarSlett
  6. Hi hi - jeg syntes du skal kose deg jeg :) Og det er da fint å ha litt å by på når det kommer noen :)

    Så heldig du er som alltid har bodd i nytt. Jeg flyttet inn i nytt sist gang i 1986 - og der ble jeg i bare 3 år.

    Ønsker deg en herlig dag

    Klemmer Monica

    SvarSlett
  7. Jeg kutter mere og mere ned på bakingen til jul jeg også, for jeg vet akkurat som du hvem som sitter og spiser opp kakene etterpå....
    Det blir bakt ett par store kaker i år, og ikke noe særlig mere, håper jeg ;)

    SvarSlett
  8. Såååå gjenkjennbart. He he..

    SvarSlett