Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

mandag 8. september 2014

Syprosjektet....

handler om å ikke gi opp og jeg var nær ved flere ganger...

Jeg har altså sydd nye liftgardiner!

Etter en telefonprat med min venninne, fikk jeg litt mer
pågangsmot. Hun fortalte om sine liftgardiner som er sydd
av en profesjonell gardinsyer og som ikke er av fint arbeid og
ei heller helt rette.





For å sy disse to gardinene har jeg brukt 3,5 dager og kvelder,
sene kvelder med opprekking av det jeg hadde brukt hele dagen
på å sy.

Gardinene er av tynt stoff med uregjerlig fòr på baksiden og
jeg hadde ikke fått noen godkjent svenneprøve for dette stykke
arbeid. Båndene til spilene er sydd på for hånd etter utallige
mislykkede forsøk med symaskinen.



Om jeg noen gang i fremtiden kommer til å nevne ordene
"sy nye gardiner" har jeg bedd Mannen minne meg på dette
vanvittige prosjektet....

Jeg forelsket meg ved første blikk på dette tynne, duse og
delikate gardinstoffet. Som kjent gjør kjærlighet blind og
innerst inne visste jeg at det kunne bli vanskelig med fòr og
det hele når jeg aldri har laget liftgardiner før, ei heller hatt noen,
men jeg ville ikke erkjenne det.

Jeg tror jo alltid at jeg skal få det til bare jeg prøver nok.

Når de nå til syvende og sist er på plass, er jeg fornøyd og
det er da enda godt og om litt glemmer jeg å se på alle feil og
mangler. Mannen trøster meg og sier at da kan alle se at de er
hjemmelagede i alle fall....ha,ha. Som om det er noen trøst...


Ha en fin mandagskveld.

10 kommentarer:

  1. Hei på deg;) Herlig innlegg og flotte gardiner;) Tror jammen jeg hadde pakket det ned om jeg hadde vært deg!! Liftgardiner er ikke det enkleste å sy det. Jeg har sydd til tvstuen vår. Og jeg har planer om å sy til hytta en gang;) men ikke enda;) Ja, kjærlighet gjør blind og vi glemmer heldigvis.
    Vær stolt du ;) og ha en super september-ettermiddag ;)
    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  2. Gardinene dine ser flotte ut.
    Du har all grunn til å vere stolt av deg sjølv.
    Eg har liftgardiner både heime og på hytta, men vurderte aldri å sy sjølv.. Her er eit par superflinke damer i nærleiken som driv med sying av gardiner, og eg er ein av kundane :)
    Nyt dei luftige og lekre gardinene !

    SvarSlett
  3. Godt du ikke gir deg, disse ser ihvertfall super fine ut :)

    Lettere med strikkeprosjekter, som bare kan legges bort...i ett skap....hehe....men, gardiner, ja da står liksom vinduet å venter da...på ferdig resultat - som i dette tilfelle, ble ferdig - takket være din stahet, og ikke minst kløkt :)

    Hva blir så neste prosjekt undrer jeg...?

    Og ja, til din kommentar hos meg, hadde nesten lyst til å gråte ... men, valgt å banne noen stygge ord, utrolig hvordan det faktisk hjelper?? hehe...
    men NÅ orker jeg snart ikke mere greier........på en stund. Dro jo til Italia for å få ett roligere liv...!?!?

    SvarSlett
  4. Du er kjempeflink!!! Det hadde aldri i livet jeg klart. Og jeg synes de ser helt perfekte ut, jeg.
    Mulig du må påta deg å sy liftgardiner til alle som vil bestille her i bloggen???? He he he.......nå hører jeg du freser.
    Ha en hyggelig kveld.

    SvarSlett
  5. Liftgardinene dine ser flotte ut. Et slik prosjekt hadde jeg nok ikke kastet meg ut i. Må si at jeg er meget imponert over hva du får til og tør å begynne på.
    Sydde nokså mye på 80/90 tallet. Både klær til meg selv og mine to døtre. Jeg gikk på noen sykurs og der fikk jeg mye inspirasjon, dessverre er nok mye av den borte nå.

    SvarSlett
  6. De ble jo kjempe fine! Imponert!!
    Du har all grunn til å være stolt av deg selv =)

    SvarSlett
  7. De ble veldig fine! Star respekt av det a ikke gi opp! Jeg har et par liftgardiner I det nye huset I Durham som jeg hadde lyst a bytte ut, men jeg kvier meg litt na som du sier det var vanskelig... Hmm... ma tenke litt pa det - liker jo en utfordring :-) Er jo sa herlig a fa mestringsfolelsen! Ha en fin, fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mette, det er i utgangspunktet ikke vanskelig, men stoffvalgene mine gjorde det vanskelig... Om du velger tykkere stoff uten for går det helt sikkert mye bedre. Klart du skal prøve....

      Slett
  8. Hei Fru Tunheim! Aller först, Du må bare fortsette å blogge. Jeg er ikke god til å kommentere men jeg er en fast fölger ved morgenkaffen. Bloggen Din er en perfekt blandning av alt mulig morsomt og inspirerende. Dette gardinprosjektet kan Du virkelig vaere stolt av! Eks-vertinne.

    SvarSlett
  9. Superfine ble de. Og all respekt at du ikke ga opp. Gjenkjenner frustrasjon over når en plundrer og fikler og ikke får til det en så gjerne vil. Dessuten koster det jo endel kroner slikt stoff, så vil man jo også så gjerne at det skal gå greit og bli et godt resultat. (Som en ikke kan ødelegge og kaste i søpla…. he he)
    Well done!

    SvarSlett