Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

mandag 1. september 2014

Aktiviter for små barn....

Hjelpes.... må små barn på 2,5 år ut på organiserte
aktiviteter når de kommer hjem fra barnehagen der
de har vært i aktivitet hele dagen og utsatt for lyder
og sosialt samvær?





Stavanger Aftenblad har en artikkel om dette i dag.

Det er ikke rart at foreldre kommer i tidsklemme når de
etter jobb skal gjøre innkjøp, hente barn i barnehagen,
lage middag og dra på organisert aktivitet med barn på 2,5 år...

For meg som mormor virker dette hårreisende.....

Når skal det stakkars barnet får egentid? Jeg er sikker på
at mor og far drømmer om egentid og kanskje til og med
legger det inn i ukeplanene. Jeg har tro på at små barn også
trenger tid for seg selv og at de får nok sosial læring i
barnehagen.

Det burde holde lenge om de starter med organiserte aktiviteter
ved skolealder eller enda litt senere. Det må da være mye bedre
for familien å ta det med ro og gjøre ting sammen hjemme etter
jobb og barnehage. Skape litt ro og fred og en kotyme for at man
ikke alltid må være i full aktivitet.


Ha en fin dag!

7 kommentarer:

  1. Jeg er enig med deg. Jeg har av og til besøk av en 10-åring, og hun prater mye om alt vi kan gjøre; bake lage kort, osv. Men når hun kommer sitter hun og prater og holder seg i ro, og sover faktisk også noen ganger. Hun trenger å slappe av, som du sier.
    Jeg hørte også kokke-Wenche (TV2) si at en venninne av henne jobbet i barnehage og var skeptisk til de fantasifulle matpakkene barna stiller med. Barna ble sittende å kikke på den fine maten, og på alt utvalget, og fikk ikke bestemt seg for hva de skulle spise, eller glemte å spise fordi maten ble noe å leke med. Men det er jo godt at foreldrene vil barna sine så vel. Og det nytter vel ikke for besteforeldregenerasjonen å komme med råd?

    SvarSlett
  2. Kunne ikke vært mer enig med deg!

    SvarSlett
  3. Svar
    1. Heilt einig! Kunne ikkje sagt det betre sjølv!

      Slett
  4. Helt enig! Med barn i barneskolealder går det sport i hos foreldrene å fortelle hvor opptatt barna deres er og hvor mange aktiviteter de er med på. Barna skal prestere på høyt nivå i idrettene de er med i og ikke ha et sekund "dø-tid" i løpet av . Mine barn går på to aktiviteter hver og vi har to fridager fra aktiviteter. Ulempen er bare at "alle" barna går på noe hver dag og synes barn som har aktivitetsfrie dager nesten er litt rare... Dette er kun foreldrenes ideer og som du sier: de klager på tidsklemmen....
    Mvh Elisabeth

    SvarSlett
  5. I utgangspunktet er jeg tilhenger av at ikke hverdagens skal være altfor hektisk for hverken små eller store. Men det er ikke sikkert alle barn er i barnehagen fra tidlig om morgenen til den stenger om ettermiddagen. Mitt lille barnebarn på 2 1/2 år storkoser seg på turn. Vi må ha litt tiltro til kommende generasjon på at de kan gjøre kloke valg for sine små.

    SvarSlett