Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

søndag 11. mai 2014

Nok en gang....

prøver jeg meg på ting jeg ikke kan.....




Jeg har satt to georginer til spiring....



Park Princess skal bli 60 cm høy....




og denne, Extase, skal bli 50 cm.....

Jeg er kanskje litt sent ute, men håper på blomstring
i løpet av sommeren i alle fall....om jeg får det til da. Jeg
får det ikke til om jeg ikke setter dem i jord i alle fall. Jeg
tenker å ha dem i stuen til spiring noen uker før jeg
setter dem ut.

Jeg skal ha dem på hytta er planen. Vår hyttenabo har de
vakreste georginer i solveggen og jeg beundrer dem hver
sommer der de står og lyser opp. De georginene er store
og gamle, så mine ferske blir nok ikke så frodige.

På hytta er det ikke så mange snegler som her hjemme og der
har jeg ikke sett noen av den brune typen heller.
Jeg kjøpte noen sommergeorginer på gartneriet i forfjor og
det virket som det var rene godteposen for sneglene.

Jeg tar mer enn gjerne imot råd og tips om georginer....




Dette bildet har jeg lånt på www.g3.no

I tillegg har jeg noen knoller Multi Flora til spiring. De tok jeg
frem i februar og noen av dem har fått små blad og noen bare
bittesmå spirer enda.

Disse er nok ikke de peneste blomstene jeg vet, men de blomstrer
så trofast og takknemlig gjennom hele sommeren. Jeg synes de gjør
så mye av seg på tross av relativt lite stell etter utplanting.

Nå er det bare å glede seg over tiden vi er inne i og ta godt
vare på den...

Ha en fin søndag!



6 kommentarer:

  1. Eg har hatt georgineknollar nokre år. Dei siste åra har eg kjøpt eittårige og hatt i potter, men dei vert ikkje så store. I år fekk eg ein knoll av dottera som kjøpte den i Amsterdam. Så får vi sjå. Dei kjem raskt i blomst.
    Også i år bert det sniglekrig, ser eg. Dei små grå er kanskje verst.
    God søndag!

    SvarSlett
  2. Me encanta sembrar flores!!!! Bellisimas!!

    SvarSlett
  3. Kan ingenting om blomster, men de er veldig vakre. Må ikke disse knollene graves opp hver høst og settes ut igjen om våren? Det er det eneste jeg (tror jeg) vet :)

    Nydelige er de!!! :) Lykke til, jeg er sikker på at du får det til! :)

    SvarSlett
  4. Alltid spennende med noe man "stapper nedi jorden" !
    Skal se de blir nok fine, og vakker farge :)

    Før jeg dro hjem fra Italia, stappet jeg litt solsikke frø, her og der omkring på tomten, så spent på hvor de vil komme opp og ikke...morsomme når jeg gjør sånn, husker jeg ikke helt hvor jeg la ett frø eller to...så brått kommer det gjerne ett solsikker opp ved carporten, bak anekset ovs.....og jeg elsker å finne de !

    Lykke til :)

    Smiler ennå over din softiskrem (drøm) fra fergen :))))

    SvarSlett
  5. Å dette kommer til å gå bra. Vent til de begynner å få noen spirer, sett de lunt ute og vent. Georginer er noen utrolig vakre og takknemlige blomster! Bare elsker den planten! Jada, litt jobb med inn og uttakning av knoller og sånn, men med tanke på det en får igjen, er det så verd det! For meg bærer de og med seg gode minner fra bestemor sin hage! Full av georginer, erteblomst, stokkroser og mye mye mer..
    Lykke til!

    SvarSlett
  6. Gorginer er så flotte, men får aldri dreisen på dem. Sikkert noe pga sneglene, men mest pga meg selv tror jeg. Man må ha tålmodighet i å grave dem opp, tørke dem og oppbevare over vinteren osv. Tror det er der det skårter.
    Lykke til med dine!

    SvarSlett