Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

fredag 25. april 2014

Løvetannen....

Inger Hagerup har på en nydelig måte beskrevet løvetannen.





Det står en liten løvetann
blant andre løvetenner
i bakken på et åkerland
og blomstrer så den brenner.

Den har slått ut sitt gule hår
på toppen av seg selv.
For av en bustet knopp i går
er det blitt blomst i kveld.

Nå er den sterk og stri og vill,
en riktig løvetann,
og strekker kry sin lille ild
mot solens kjempebrann.

Hvor stolt og gladelig den gror!
Men like nedenfor
står en sørgmodig eldre bror
og feller hvite hår.

Slik, venner, farer livet med
all verdens løvetenner.
Først blir de ild, så blir de sne,
og siden gamle menner.





Så glade vi blir når vi ser den første løvetann lyse opp om våren, deretter blir de ofte en pest og en plage....

Ha en nydelig helg!

Jeg skal jobbe, men deretter skal jeg ha min "vinterferie".


Sendt fra min iPhone...

3 kommentarer:

  1. Fint dikt, ja.
    God arbeidshelg! :-)

    SvarSlett
  2. Så hyggelig å finne ett dikt hos deg på morrakvisten !
    Morsomt at det var om løvetannen, for den stakkar, hater vi for tiden...hehehe....

    Den popper opp overalt på plenen her, og der vil vi jo ikke ha den....hehe

    God jobbøkt så - nyt feriedager :)

    SvarSlett