Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

fredag 1. november 2013

Nasjonal strikkekveld....


på NRK 2 i kveld, men det kan ikke jeg se på for jeg
må sove. I dag har jeg jobbet i 12 timer og i morgen
tidlig venter 13 nye timer i luften....

Men, jeg blei ferdig med en Marius denne uken. Den
skulle egentlig være ensfarget med mønsteret
strikket vrangt, men det ga jeg opp...



Jeg har et strikkeproblem.....

ALLTID når jeg strikker så blir det ujevnt og når jeg strikker
vrangt blir de maskene så altfor løse. Med flere farger driver
trådene og tvinner seg på baksiden og noen masker blir
store og løse mens andre blir faste.

For å få riktig strikkefasthet går jeg ned en halv størrelse på
pinnene og opp igjen en halv når jeg har to farger.

Hjelp....noen som har tips om hvordan jeg kan få til å strikke
jevnt og fint?

11 kommentarer:

  1. Ble en pen genser, SÅ FLINK!!!
    synes du er kjempedyktig.

    håper du finner ut av utfordringene....
    ha en god kveld
    klem TOVE

    SvarSlett
  2. Har ikke noe tips til deg, men jeg prøvde å lage et mønster på samme måte ved å strikke det vrange da jeg lagde en hals til en liten baby, men det ble ikke noe spesielt fint. Mønstret syntes lite. Vel, så har jeg prøvd det også :-) ha en fin fin jobbehelg!

    SvarSlett
  3. Hekling er min greie, men koser meg med Nrk2 i kveld (alene hjemme!). Jeg har tenkt å se det som sendes mens jeg sover på nettet ved en senere anledning. De viser det vel der en stund, vil jeg tro.
    God helg.

    SvarSlett
  4. Synes genseren ble flott jeg. Jeg skal sitte å se på. Koser meg med te og kjeks.;-)

    SvarSlett
  5. Vet ikke helt om jeg skjønner riktig, men jeg pleier bare å ha alle fargene rundt pekefingeren og bruke den fargen du skal ha. Ikke slippe den fargen du ikke bruker bak..... vet ikke om du skjønte det :-)

    SvarSlett
  6. Denne marius genseren er såååå fin !!

    eneste rådet jeg kan gi deg, tror du må stramme tråden mer.... derfor maskene blir så løse, tror jeg...
    Lykke til :)

    PS, syns ihvertfall ikke på denne her !

    SvarSlett
  7. Så utrolig flott genser du har strikket :)

    SvarSlett
  8. På meg ser det på bildet ut som du strikker både jevnt og pent.
    Men dessverre ingen råd å gi, for jeg har samme problemet selv.
    God jobbehelg i luften.

    SvarSlett
  9. Tenker vi sier at det skal synes at det er strikket av hender og ikke maskiner:) Umulig å få jevnt... Men genseren var nydelig!

    SvarSlett
  10. Syns det var kjempefint jeg :) Ser ingen ujevnheter, og finns dem skal de være der - håndarbeid er unikt :)

    SvarSlett
  11. Firkant pinner skal være bra for oss som strikker ujevnt. Du får teste det ut. Hilsen Grethe

    SvarSlett