Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

torsdag 31. oktober 2013

Min barndoms søndagsmiddag....

... stod på menyen hos oss i går.




Svinekoteletter i brun saus og surkål......

Kotelettene er krydret og stekt i panna og deretter
kokt i kjøttbuljong til kjøttet nesten løsner fra beinet.

Deretter brunte jeg smør og mel i panna og spedde på
med kraften kotelettene var kokt i for å lage den brune
sausen. Og så en fløteskvett oppi til slutt. Akkurat som
jeg kan huske mor gjorde det.

Du og du dette var godt. Minner fra mang en barndoms-
søndag kom frem. Den gangen var ikke koteletter hverdagskost.
De var forbeholdt søndager.

Vi var tross alt 8 munner rundt bordet som skulle mettes.


Posted using BlogPress from my iPad

11 kommentarer:

  1. Mmm... Ja, dette var barndomsminner. Kjøtt var ikke hverdagskost, nei.

    SvarSlett
  2. Mmmm ser deilig ut , regner med det smakte godt ;)

    Ha en fin kveld.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  3. Herlig hvordan mat, lukter, musikk brått gir hengir oss til barndomsminner !

    Hørtes og så veldig godt ut :)

    SvarSlett
  4. Dejligt når minderne bringes frem - og det lyder som en lækker ret!

    SvarSlett
  5. Nam, kor deilig.
    Det er godt å kalle fram gode minner med
    tradisjonsrike middager.
    Og denne er god.

    SvarSlett
  6. Slik vil eg og prøve å tilberede kotelettar! Det var heller sjeldan kost. No kan ein få kotelettar til same kilopris som eple til tider ...

    SvarSlett
  7. mmmm.... jeg lager koteletter på akkurat samme måte her - som min mamma gjorde det. Må snart ha kotelettmiddag kjenner jeg...

    SvarSlett
  8. Anna-Marie.
    Neste gang det blir koteletter skal oppskriften prøves. Høres godt ut.

    SvarSlett
  9. Akkurat slik husker jeg at farmor laget kotelettene. Men hjemmelaget surkål og rørte tyttebær. Det er DIGG! Har aldri laget slik selv. Det skal jeg prøve.
    God helg, Ingrid. Hytta kanskje?

    SvarSlett
  10. Jeg syns jeg ser for meg farmor der hun sto ved komfyren, kokkelerte og stullet, i den broderte kjøkkenforkleet sitt. Gode minner. Takk for at du bringte dem tilbake.

    SvarSlett
  11. Kokte koteletter var nytt for meg =)
    Men jeg må alltid ha rødkål og rosenkål til =)
    (og salt potetgull med saus....fyfy.. så vi har det ikke så ofte)

    SvarSlett