Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

søndag 27. oktober 2013

Kokosboller......


Hva gjør man en søndagsmorgen når man våkner
klokken 05.00 etter å ha stilt klokken en time tilbake...?



Jo, man setter igang med å lage kokosboller til søndagskaffen....


Ca 8 stk

2 eggehviter
1/2 dl sukker
2 plater gelantin

Legg gelantinplatene i kaldt vann og pisk stiv marengs
av eggehviter og sukker.

Klem vannet ut av gelantinen og smelt den i micro. Tilsett
den noe avkjølte gelantinen i marengsen mens du pisker
godt. Fyll skumblandingen i en kakesprut uten tupp og
klem bollene ut på matpapir dekket med kokos (da sitter de
ikke fast i papiret). Sett bollene i kjøleskapet til stivning.

Smelt sjokolade i vannbad og smør over de stivnede bollene
og strø over kokos.

Enjoy!

11 kommentarer:

  1. For en energi på morran :)
    Skal nok smake godt senere i dag, så veldig gode ut!

    SvarSlett
  2. Mmmmm...kokosboller til frokost på en søndag.
    Høres helt fortreffende ut.
    Jeg har startet dagen med varm kaffe og litt sjokolade.

    SvarSlett
  3. De ser deilige ut. Koselig aktivitet på søndagsmorgenen, og jeg vedder på at dem du deler med kommer til å bli glade for å få smake.

    Ha en fortsatt fin søndag.

    SvarSlett
  4. Mmmmm....
    Ja, jeg for min del pakket inn 24 kalendergaver,
    bakte brød og en gulrotkake.. hehe..
    Dagen har vært lang!!!!! ;)

    SvarSlett
  5. Ja takk - kommer på kaffe :))

    Neida, tuller med deg, men fyyyy så gode disse så ut da.....du vet og friste Fru T.

    Nyt søndagen, akkurat kommet hjem fra hyttetur på Hvaler, og det i regn og blåst.... så innekosdag videre på meg, og ikveld: Downtow Abbey, HURRA !!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde du vært i nærheten Helen så hadde du vært velkommen på kaffe.... Downton Abbey på oss også i kveld!

      Slett
  6. Tusen takk for hyggelig hilsen på bloggen :)
    Beste søndagen i året dette, når vi "får tilbake" timen vår ;) Her har timen (og litt til) blitt fylt med rydding og strikking. Hadde jeg logget meg på tidligere idag hadde det fortvekk blitt kokosboller også - takk for oppskrft!

    SvarSlett
  7. wow, du er flink!!! Dette tror jeg at jeg skal prøve meg på etter hvert. Er det ikke sånn at kokosboller er litt lettere godis enn annet ????

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja egentlig.... 1/2 dl sukker fordelt på 8 boller er jo ikke så mye og så er jo mørk sjokolade og kokos heller ikke av det mest usunne slaget...

      Slett
  8. Hei;) Kokosboller har jeg aldri laget, men det skal prøves;))

    Fortsatt god jobbehelg;)
    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett