Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

mandag 16. september 2013

Tarte tatin....

...en for meg ny eplekakevri. Eplene blir karameliserte
under en tertedeigtopp under stekingen. Etter litt avkjøling
snus kaken og de karamelisert eplene kommer opp.

Vi serverte kaken med iskrem til.




Før servering lunket jeg den litt i stekeovnen. Etterpå strødde
jeg over litt urafinert sukker som jeg karameliserte med en
flammebrenner.




Jeg stekte kaken med varmluft ca 200 grader og på rist
midt i ovnen ca 30 min. Jeg tenkte at karamellen
i bunn kanskje fortere vil brenne fast om den stekes på
brett.


- Posted using BlogPress from my iPad

5 kommentarer:

  1. Ja, tarte tatin er veldig god fransk eplekake!
    Har bakt den selv ved flere anledninger.
    Sist gang hadde jeg et aldri så lite uhell. Mistet kaken i vasken når jeg skulle snu den opp ned for å legge den på fatet ;( Men, jeg fikk da lappet den sammen igjen..) Og smaken ble jo den samme heldigvis.

    SvarSlett
  2. Mmmmm....passer også som bursdagskake

    SvarSlett
  3. Takk for ennå en deilig oppskrift. Nå gleder jeg meg til å komme hjem til eplene i Norge for å lage eplekake.

    SvarSlett
  4. Denne kaken ser spennende og veldig god ut! Tror jeg må bake eplekake en av dagene! ;-)

    SvarSlett