Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

mandag 23. september 2013

Doproblematikk på fly....

Jeg jobber som kjent som Purser i SAS og da arbeider jeg
som oftest ut fra det fremre kjøkkenet. Der er doen, utrolig
nok, plassert inne i kjøkkenet og dette går som regel helt fint,
men likevel kan jeg ikke forstå at mange av våre passasjerer
stiller seg opp og venter inni vårt kjøkken. Det er jo trangt nok
der fra før.

Charterturer er ofte en egen greie.
På disse "lange" turene drikker folk mer væske og må
ergo mer på do og lengre dokøer oppstår. Nå har vi fått en ny
prosedyre som sier at folkeansamlinger like i nærheten
av cockpitdøren ikke er tillatt. Ergo så må dokøen ut
av kjøkkenet vårt (takk og pris) og køen må starte ved
rad 4-5 og gå bakover i kabinen.

MEN folkens, dette er tydeligvis utrolig vanskelig å forstå
for flere av våre charterpassasjerer. De vil helst stå inne i
vårt trange kjøkken, se hva vi driver med og aller helst stå
70 cm fra dodøren så de også får med seg hva som
bedrives der inne. Gang på gang må vi be dem stille seg i
dokø ved rad 4-5 og dette maset er veldig frustrerende for
oss.

Så har vi dem som har "kjøpt seg opp" til en Charter+ klasse.
De sitter fra rad 1-4 og har ofte ikke forståelse for dokøkultur.
Flere som sitter der har tydeligvis en formening om at de ikke
trenger å stå i dokø, men derimot bare kan reise seg opp og
bruke toalettet når det passer dem og således ignorere
at det finnes en rad med passasjerer bak dem som tålmodig
har stått og ventet på tur. Dette finner jeg utrolig uhøflig og
egoistisk.

Ofte må jeg faktisk bruke min strenge mine og fortelle dem
som sitter der at det er NORMAL HØFLIGHET å stille seg i
dokø og helt uakseptabelt at de ignorerer den. Noen blir faktisk
aggressive når vi ber dem ta plass i køen. Forstå det den som
kan. Jeg gjør det ikke.

Å være "trengt" er like ubehagelig for både Kong Salomon og
Jørgen Hattemaker.....

Synes du det er greit å ignorere køer?




- Posted using BlogPress from my iPad

8 kommentarer:

  1. Ja, da lærte jeg noe nytt i dag;)
    Er helt enig i at det er trangt på det fremre kjøkkenet på fly, men har ikke opplevd at noen kø til toalettet starter ved rad 4-5. Skal tenke på deg, og stille meg pent opp ute i kabinen, når jeg "må" på vei til mitt ferieparadis i høstferien.

    SvarSlett
  2. Jeg har av og til sett folk som stiller seg i kø på "kjøkkenet"og har tenkt at det må da være dumt for de som jobber.....
    Skjønner ikke helt problematikken i å stå i kø fra seteradene og bakover, for det er jo som du skriver.....NORMAL HØFLIGHET ;)
    Takk for at du delte et tankevekkende innlegg.
    Ønsker deg en fortsatt fin kveld :)
    Hilsen ei som flyr mye(både charter o.a)til og fra "hytta"vår i Tyrkia :-)

    SvarSlett
  3. Jeg har " selskapsblære" he he, og prøver å IKKE bruke toaletter på fly, så jeg går heller før og etter flyturen. Men, så flyr jeg som oftest til København , som tar litt over en time.
    Skal jeg på lengere turer, prøver jeg å holde meg til jeg ser det er ledig.......jeg liker å ta hensyn til folk, for jeg hater egoister. Og er de frekke nok, skal de nok få høre det.
    Jeg tenker alltid over det, når jeg er på flyreiser, at deres arbeidsplass er trang og vanskelig. Dere er virkelig flinke, dere som jobber i fly. All honnør, fru Tunheim . :)

    SvarSlett
  4. Ikke flydd charter på mange år....uten og kommenterer det videre.

    Flyr ca. 30 flyavganger i ett år, og tror dette "problemet" gjelder passasjer som ikke flyr så ofte.... dessverre !

    SvarSlett
  5. Køsniking kan få fram det verste i folk ;-(
    Sjølv bruker eg toaletta på flyplassane ...

    SvarSlett
  6. Jeg forsøker å unngå å bruke toalettet på fly - nettopp av grunnene du nevner.

    SvarSlett
  7. Mange ting der som bør gi mange en tankevekker. Jeg har ofte reagert på at doet liksom er på kjøkkenet, en virkelig dårlig løsning men hvordan skulle det ellers vært...
    Jeg ysnes det er helt greit å stå litt lengere bak, og vanlig høflighet gjelder i køen der som alle andre plasser. Men er jo noen som bare tenker på seg selv, og de kommer man aldri unna. Godt dere kan si fra til de.

    SvarSlett
  8. Dette skulle vært sagt på alle flyturer, høyt og tydelig! Og særlig på charterturer!

    SvarSlett