Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

tirsdag 13. august 2013

Skagen.....

Vi ankom Skagen ved lunchtider i går etter først
å ha tatt turen innom Gamle Skagen.



Vi spiste lunch på ærverdige Brøndums Hotel



og som vanlig blei det en salat til meg og rødspette på
dansk rugbrød til Mannen. Et glass rosévin og vann var
perfekt tilbehør.

Middagen spiste vi hos Kokkenes som må
være Skagens beste restaurant. Et førsteklasses måltid.



Forretten vi valgte var;

Letbagt Rødtungefilet
Serveret med klassisk Beurre Blanc
Med grove urter af sommergrønt.

Grønnsakene her var reddik, gulerot og fennikel.




Til hovedrett spiste vi;

Tournedos skåret af Irsk Angus fra Prime Valley.
Velhængt, super mørt og velsmagende
Serveret med kraftig kalveglace.

Tilbehøret som dere ser var tomatkompott,
revet potet med egg og baconbiter, en slags spinatpurékake,
gulerotpuré og en aprikos med bacon. Kjøttet lå på en
seng av finskåret blomkål og kantarell.



Dessert;

Kokkenes isdessert med hjemmelavet sorbet og is.
Jordbærsorbet med vanilleflager – Myntesorbet med lime –
Karamel parfait med limeskum.

Her var tilbehøret hakkede nøtter, blåbær og stikkelsbær.




Vi ruslet langs havnen tilbake til hotellet....


og fiskebåtene her er så sjarmerende med sin turkise farge.

11 kommentarer:

  1. Stedet er flott og maten så deilig ut. Jeg ser at jeg har litt å lære når det gjelder anretning av mat.

    SvarSlett
  2. Deilige Skagen. jeg må alltid en tur innom hvis jeg er påJylland. Og det var jeg i fjor sommer. Håper dere tar. Turen til fots tilGrenen.
    For en herlig anretning

    SvarSlett
  3. ........beklager, denne Ipaden lever sitt eget liv, visstnok.
    Nyyyydelig mat dere har spist. Jeg ble sulten,gitt.
    Og jeg har spist frokost på Brøndums en gang, ute i hagen. Det var magisk. Jeg elsker jo kunstnernes Skagen :)
    Nyt ferien.

    SvarSlett
  4. Ja dere tok jo turen til Brøndums. Og for et herlig måltid dere har spist. Deilig med litt " luksus"

    SvarSlett
  5. I Skagen ligger det godt tilrette for å ha hyggelige opplevelser, både i matveien og kulturelt. Valget deres ble rett så vellykket, på tross av at det ikke ble Aarhus. Ja ja, neste gang…
    Patriarken og jeg har hatt flere langweekender i Skagen. Kort vei over for oss som bor i Larvik, med ferjeforbindelse til Hirtshals. Å leie sykkel fungerer fint for å komme seg rundt i det lille søte tettstedet. Kort vei til det meste.
    Hygg dere videre i det flate danske pannekakelandet.

    SvarSlett
  6. Hvor er jeg glad for I havde en skøn tur til dejlige Skagen. Jeg giver dig ret - dejlige spisesteder I havde valgt, har selv spist på de samme rest.
    Hilsen
    Charlotte i nordjylland

    SvarSlett
  7. Herlighet så nydelig!
    Å så mye god mat!! =)

    SvarSlett
  8. Nydelige Skagen!!!
    For noen lekkerheter dere har spist til middag nam nam.
    Har så lyst til å dra til Danmark, men vi har aldri fått gjort det. Fryktelig dumt når vi har båten rett utenfor døren nesten, vi snakker om det... jeg håper vi får somlet oss til det :)

    Kos dere masse i herlige Danmark!!!!

    SvarSlett