Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

søndag 16. juni 2013

Krans...

så usunt, men dog så godt....


Dette bakte min mor om sommeren til oss på 60- og 70-tallet. Jeg bakte til mine barn og i dag har jeg laget til Mannens barnebarn....

Min far laget formen til å trykke ut med på 60-tallet om ikke før.

Et glass kald melk og dypp oppi..mmmm! Med litt smør på...mmm! Naturell til kaffen...mmm! I bagen på stranden...mmm!

600 g sukker
150 g smør
4 dl vann
1,5 ss Hornsalt
1150 g mel

Sendt fra min iPhone...

13 kommentarer:

  1. Nam nam, noe usunt må vi unne oss her i verden :)

    SvarSlett
  2. HEI
    så flott. koselig med tradisjonsmat - ja for det er jo mat dette og. kosemat ;-)
    god ettermiddag til deg,

    klem TOVE

    SvarSlett
  3. Ukjent for meg, men oppskrifta liknar å "julemanna", så eg forstår det er populært!

    SvarSlett
  4. Den må prøvast! Så herleg ut!

    Klem og god ny veke!

    SvarSlett
  5. Kjekt med alt som er hjemmelaga. Fine kaker dette.
    Klem

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  8. Beklager....men Ipaden min skriver bare tull i kveld.
    Gode kjeks du har bakt.

    SvarSlett
  9. Ser gode ut å ha med på stranden, også. Takk for at du deler oppskriften :)

    Ha en deilig start på en ny sommeruke!

    Klem

    SvarSlett
  10. Så godt med hjemmelaget kjeks og heldig de som får dem :)

    Herlig barndomsminner !

    SvarSlett
  11. Kakene ser fristende ut! Så fint at du tar vare på slike tradisjoner- og jeg kan tenke meg at det er noen setter stoooor pris på kakebaksten! :-)
    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
  12. Hei!
    Jeg ønsker å overraske min kjære morfar med disse kransene, men er usikker på hvordan man går frem. Kan du forklare fremgangsmåten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei... Jeg blander alt det tørre og smelter smør. Tilsett så vann og smeltet smør. Stø litt mel på benkeplaten og deigen kjevles ut ca 0,5-0,75 cm tykk og kransene trykkes ut. Legges på bakepapir og stekes midt i ovnen på 200-210 grader til de ser ferdige ut. Jeg tipper ca 10-15 min. Ta dem ut når de har fått litt farge på undersiden. Lykke til!

      Slett