Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

tirsdag 7. mai 2013

Studenten.....


som studerer internasjonal politikk, skal sammen med
en veninne dra til Iran på ferie om en måneds tid....



Bør jeg som mor være urolig eller bør jeg være glad for at
hun velger et utradisjonelt og interessant reisemål?



For å få søke visum til Iran må hijaben på og hotell være
bestillt...

Jeg kjenner at dette er litt todelt.... Jeg er kjempeglad for at
hun velger utradisjonellt og interessant, men Iran! ..og nå som
det er så urolig i områdene borti der....

10 kommentarer:

  1. Jeg så en dokumentar på tv om Iran og iranske gutter og jenter. Jentene gikk på caf'e uten hijab, ganske så trendy i klesveien. Drakk vin og moret seg, snakket med gutter. Det var veldig overraskende å se.

    SvarSlett
  2. Iran står ikke på min liste over:
    "places to see"....... tør ikke.

    SvarSlett
  3. Oj ...
    Nei la henne dra, det går nok bra.
    Det blir nok en reise med minner for livet. viktig!!! :)

    SvarSlett
  4. Skjønner deg veldig! Men hva skal vi si? Sier vi nei, drar de i allefall;)

    SvarSlett
  5. Det vil jo som regel gå bra... Men hvorfor utsette seg selv for fare? Jeg er egentlig i mot tildekking og alt slikt, synes det er diskriminering av jenter. Og ville ikke støttet det med å gjøre det selv. Men vi er alle forskjellige, og har hun er dypt ønske om å reise dit selv om det er på en urolig plass, så blir det vel til slutt opp til henne selv. Men skjønner deg så godt!

    SvarSlett
  6. Så fint at hun har utferdstrang og ser lenger enn sin egen nese. Jeg er alltid nervøs for sønnen min, men jeg har sagt til ham at jeg ikke vil at det skal gå utover ham. Jeg fartet rundt i min ungdom jeg også, interrail fire år på rad. Mye kunne gått galt, men det gjorde det jo ikke!

    SvarSlett
  7. Jeg har full forståelse for dine bekymringer. Jeg har også ei datter som har farta mye rundt omkring i verden, både på "trygge" og "utrygge" områder. Men jeg har valgt å støtte henne i de valg hun tar, uansett. De er jo voksne, selvstendige unge damer og helt sikkert fornuftige når de er på reise! Mye kan skje uansett hvor man er i verden, også i Norge..."Slipp fuglene fri" og ønsk dem god og trygg reise! :-) Det er nå mine tanker..

    SvarSlett
  8. Så spennende reisemål :)
    Skjønner din engslelse veldig godt, men støtt henne i valget hun tar. Sikker på at det blir et minne for livet :)

    SvarSlett
  9. Forstår din todelthet oppi det hele, men tenker vi bare skal forsøke å støtte og oppmuntre de unge i valgene de tar. Hun har garantert stor ballast med seg hjemmefra og ben i nesen til å takle slike utfordringer. Og Ingrid, tenk hva hun får av erfaring med seg på veien.

    To av mine tre barn har lik utferdstrang som din datter. Har kjent på klump i magen mang en gang, når de har tatt avsted til eksotiske reise- og studiemål. Men når jeg ser hva de får med seg, i valgene de gjør blir jeg ydmyk og stolt.
    Min eldste 26 tar fra august permisjon fra økonomistudier på NHH, for å jobbe som trainee´ved den norske ambassaden i Tokyo. En jobb han antagelig ikke hadde fått muligheten til, hvis han ikke underveis hadde valgt så utradisjonelt.
    God reise til jenta di.

    SvarSlett
  10. Dette gar bra! Jeg har vaert der flere ganger, siste gang for 4 ar siden. Hun har ikke noe valg nar det gjelder a tildekke seg, slik er reglene i landet og gjelder for alle. Men mye har endret seg i Iran i lopet av de arene jeg har reist dit. Det er blitt noe mere moderat nar det gjelder regler for tildekking og sminke, men mitt rad er a holde seg til offesielle regler. Uansett hva man mener om regimet, sa er man gjest i landet og ma derfor innordne seg etter deres regler. Jeg har aldri kjent meg utrygg i Iran. Hun far en opplevelse for livet. Bruk sunn fornuft, sa kommer man langt. Skal hun reise rundt eller blir de i Tehran? Onsk henne en god og opplevelsesrik reise!

    SvarSlett