Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

søndag 5. mai 2013

Særskrivingsfeil....

Det foregår en kampanje på Facebook for tiden....
















..og jeg er stor tilhenger av kampanjen.





Håper det blir mer fokus på uttalefeil også. Mange har
problemer med uttale av skj-kj-ky osv....




Det er stor forskjell på en skjede og et kjede, men mange
uttaler det likt med sj-lyd for kjede også....

Og i steden for å si kjøkken, så uttales det ofte som "sjøkken".
Et skjørt blir til "kjørt" osv. ....
Språket vårt er i stadig endring, så kanskje er dette den nye
talemåten for oss alle om noen år....

Til rettskriving kan man til dels bruke stavekontroll,
men kommaregler, det er ikke alltid like enkelt når det er
40 år siden de reglene blei lært.

7 kommentarer:

  1. Kampanjen er ei god hjelp for oss norsklærarar! Eg har i fleire år prøvd å få tiandeklassingar til å lese høgt lamme lår og lammelår. Dessverre ser eg ofte særskrivingsfeil i neste innlegg på facebook.
    Uttalefeilen er ikkje utbreidd her på Sunnmøre. Vi har tydeleg tsh-lyd. Eg meiner denne feilen kjem av barnespråk. Her må foreldre og barnehagelærarar gjere ein jobb. Borna tek med seg feilen inn i engelsk slik at det vert sjikken og sjips. Det er skilnad på shoes og choose også.

    SvarSlett
  2. Denne kampanjen følger jeg også på facebook og synes den er veldig artig!!! Følger også den for rettskrivning, du vet... samskriving.

    En annen ting jeg ikke liker helt er all snikengelsken som kommer inn i språket vårt. Man har ikke innstilling lenger, man har en attitude...
    det er stadig SALE i butikken, hva skjedde med SALG?:)
    Ja lista er uendelig. jeg syns det blir bare dummere og dummere jeg...


    SvarSlett
  3. Har også stor sans for den kampanjen! Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å snakke norsk ;)

    Ha en flott søndag!

    SvarSlett
  4. Følger den kampanjen jeg også ja! Mange morsomme ord som kommer fram. Og jeg husker veldig godt for mange år siden at noen fortalte meg at det hadde vært skjedekollisjon på Fredrikstadbrua ;)

    SvarSlett
  5. Jeg heier på denne kampanjen! :)
    Men kommareglene, de er jeg ikke stø på, nei.

    SvarSlett
  6. Fint at du skriv om dette emnet.
    Eg fyl òg med på denne kampanjen.
    God søndagskveld :)

    SvarSlett
  7. Husk også:
    Den gang da
    Hver gang når

    SvarSlett