Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

fredag 3. mai 2013

Noen betaler for oss....

..når vi går på f.eks. Primark i London for å handle.
Det er jo så "billig"....



Bryr vi oss egentlig når vi kommer til kassen og skal dra kortet?



Fabrikken som kollapset i Bangladesh sydde klær for flere
billigkjeder under uverdige forhold. Dette må gjøres noe med.

Jeg leste en artikkel om en klesfabrikk i Kina som hadde svært
dårlige arbeidsforhold. Mange fortvilede arbeidere tok livet
sitt ved å hoppe fra taket av fabrikkbygningen. Det fabrikkledelsen
da svarte med var å sette opp høye gjerder rundt taket
for å forhindre hopping i steden for å gjøre noe med arbeids-
forholdene ved fabrikken.

Det hjelper nok ikke at vi slutter å kjøpe klær og ting produsert
ved slike fabrikker. Da har arbeiderene ingen jobb. De som
kjøper inn varer derfra for videresalg må sette krav til fabrikkeierene
og være sikker på at de som jobber der har anstendige forhold.

Så får heller vi akseptere å betale litt mer og unne andre et bedre
liv. Klær, sko, vesker og dilldall har vel aldri vært så billig og
tilgjengelig som det er nå.

Tenk deg, poloskjorte til under 40 kroner. Stoff, sying,
design, lønn, avgifter, frakt og fortjeneste til fabrikkeier og butikk-
kjede. Dette henger ikke sammen! Om vi hadde betalt dobbelt
så mye hadde det fortsatt vært billig.

Og ingen bryr seg bare det er "billig", men noen betaler for oss
med liv og helse.

13 kommentarer:

  1. Takk for bra innlegg! Det er trist at det er slik og det burde vekke oss alle sammen som forbrukere. Håper at innkjøpere kan bruke sin makt og stille strengere krav,- jeg er sikker på at de fleste av forbrukerne har mye å gå på når det gjelder innkjøp...

    God helg til deg!

    SvarSlett
  2. Jeg tenker det samme - det er for billig i dag! Andre betaler det vi skulle betalt...
    God fredag!

    SvarSlett
  3. Dette tenkjer eg mykje på, og snakkar om det til alle som vil høyre. Det er sa uverdige forhold for desse arbeidarane at det er til å gråte over. Eg hadde med tiåringen og skulle kjøpe klede. Ho likte best kleda i ein kjend kjedebutikk. Eg vart uvel då eg såg at nesten ingen klesplagg var over 200 kr, enten det var bukser eller gensere. No er det enkelte butikkar som hevdar at deira varer er sydde under gode forhold. Problemet er at det er så vanskeleg å tru det. Dei billege varene fører til ein bruk og kast mentalitet som er usunn. Men kva me kan gjere er eit stort spørsmål...

    SvarSlett
  4. Jeg er så enig, og tenker også mye på dette! Det er bra det er mye oppmerksomhet rundt det nå, og jeg håper det vil føre til at arbeiderne får bedre forhold. Som du skriver, er kanskje ikke den beste løsningen å slutte å handle i disse butikkene, men på en eller annen måte bør vi rike forbrukere legge press på kleskjedene. At vi dermed også må være forberedt på å betale mer, vil nok være vanskelig å svelge for en del. Mange er altfor opptatt av at varer og tjenester skal være billig, f.eks. fly med Ryanair etter alt som har kommet fram om dem. Nei, verden er nok langt fra ideell...

    SvarSlett
  5. Veldig sant! Vi må bli flinkere alle sammen til å vise at dette ikke er ok.
    Ønsker deg en god helg!

    SvarSlett
  6. Det som dessverre ikke kommer så godt frem i denne diskusjonen....er f.eks....... H&M ber om tilbud på ett skjørt som f.eks. skal koste så lite som 50 kr så selges det i butikken for 199,- FORDI det vil gjerne forbruker'n betale...

    innkjøper for H&M, pruter på prisen for å få dette sydde billigst mulig !!

    Det er dette VI SOM FORBRUKER skal tenke på, VI må kunne KJØPE noe som koster litt MERE.... da har også arbeider'ne fått litt mere i lønn.... jeg har f.eks. ikke kjøpt noe som helst hos H&M på maaaange år....av nettop denne grunn........

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi må kunne betale mere, helt enig i det, men da er det de stakkars arbeiderene som som må nyte godt av de pengene ved å få anstendige lønns- og arbeidsforhold. Jeg tviler på at det ALLTID er sammenheng mellom prisen vi betaler og det arbeiderene får for å lage varen. Jeg tror at også dyre merkevarer noen ganger blir produsert ved fabrikker med uverdige lønns- og arbeidsforhold for å gi mest mulig profitt til eierne. Pengene råder dessverre mer og mer og mer....

      Slett
    2. Så sant, så sant....trist hele greia.

      Som svar til en som spør om opprinnelsesland...mener det idag er PÅLAGT å finne merke med hvilket land plagget er produsert i, vet ihvertfall det gjelder for England, da må det sikkert gjelde Norge og.

      Slett
  7. Så fint at du setter fokus på dette. Tenkte på det i dag - kjøpte en kjole fra Ecouture, og kjente meg så fornøyd. Det koster mer enn en kjole på HM, men så vet jeg at alle som arbeider for at denne kjolen skal bli ferdig, og skal bli min, blir skikkelig ivaretatt, og da er det helt greit :-)

    SvarSlett
  8. Flott fokus, men samtidig må vi også sjekke de litt dyrere merkene. Ikke alle av de er heller laget på så flott vis har jeg lest og hørt.
    Det beste er vel å kjøpe varer produsert i Skandinavia/Europa - men det er jo drittvanskelig å finne ut om de faktisk er laget her.
    Er det noen som vet om en nettside som forteller oss litt mer om opprinnelsesland og produksjon?

    SvarSlett
  9. Alle sammen, les her:

    http://www.gronnhverdag.no/nor/Klaer-Hudpleie/Tips-om-klaer

    SvarSlett
  10. Viktig tema!

    Ha en fortsatt god helg.

    SvarSlett
  11. Så sant!!!!

    Men har vi garantier for at de dyre plaggene kommer fra anstendige fabrikker? Da har vi jo kjempegod grunn til å handle dyrt!!!

    Klem

    SvarSlett