Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

tirsdag 14. mai 2013

La humla suse....

Jeg var hos Mester Grønn og tok med meg deres gratis
Vårmagasin hjem....




Der kunne jeg lese om en gjeng entusiaster som jobbet
for at vi skal bedre levekårene for humla som er truet på
verdensbasis, slik som også andre grupper av bier er.


Jeg kjente på at dette er noe jeg syntes er viktig og i magasinet
er det nevnt ting vi kan gjøre for dem..


..og her er forslag om hva vi kan plante for å stimulere til
at flere humler skal få nok mat og hjelpe oss med pollen-
spredningen.... Kan humler og bier ikke hjelpe oss med
pollineringen av plantene våre, ja da har heller ikke vi mat..

Så hjelp humla med å suse i sommer ved å plante blomster
den liker spesielt godt!

6 kommentarer:

  1. Faren min hadde bikuber, og bier ble behandlet som husdyr; de ble stelt godt med, og de var ingen redde for.
    Og skulle en humle forville seg inn i vinduskarmen, ble den med nennsom hånd hjulpet ut i frihet.
    En stakkars lavendel står på trappen vår, men kommer det en solstråle, så er det en humle der med en gang - til glede for oss og seg selv!
    Fortsatt god ferie!

    SvarSlett
  2. Enig! Har hatt blogginnlegg om dette jeg også - spre det viktige budskap - la humla leve :)

    SvarSlett
  3. Bra! La oss gjøre en innsats for humlene! :-)

    SvarSlett
  4. Kan skrive under på at humlene elsker solsikker. Hadde nemlig en hel solsikkeskog ifjor, som humlene surret rundt i og sanket nektar. Har allerede sådd flere solsikker i år. Hurra for solsikker. Hurra for humler.

    SvarSlett
  5. Trasig dette her, og senest i dag morges hørte jeg om at de dør nå fordi det er så kaldt ute.
    Huff :(

    Nå håper jeg varmen kommer snart!!

    og ps. de elsker alt som er blått har jeg hørt :)

    SvarSlett