Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

tirsdag 9. april 2013

Retro....

....det er ikke meg, men denne gamle matboksen
klarte jeg ikke gå fra. 27x27 cm, sommerlig sitrongul og med
turkis lokk...



Jeg var i mitt barndomshjem for å rydde og tømme huset,
som nå er solgt, da jeg kom over denne.

Minnene strømmet på og plutselig var jeg tilbake til slutten
av 60-tallet og starten på 70-tallet. Det er sommer,
vi er på søndagstur, ikke til fots, men biltur i en lys gul Opel med
hvitt tak, røde seter og tre gir og denne boksen er
fylt med mors hjemmelagde gjærkringle og brødskiver med
egg og tomat...

Den gangen kjørte vi på søndagsturer om sommeren og
fant et fint sted å parkere bilen. Vi satte oss like i nærheten
av bilen for å nyte solen og medbrakt kaffe, hjemmelaget
saft, vi fikk nesten aldri kjøpesaft, og hjemmesmurt niste....

Det var sorgfrie dager det....


- Posted using BlogPress from my iPad

11 kommentarer:

  1. Herlige sommer minner fra en fin barndom !
    Klart du MÅ spare, på akkurat denne matboksen.

    Må ha vært å rydde barndomshjemmet ditt....

    Ønsker deg fine dager :)

    SvarSlett
  2. oj, her levde jeg meg inn i fortellingen :-) kan vagt huske slike stunder fra min egen barndom.. ta godt vare på matboksen.. den rommer kanskje flere minner :-)

    SvarSlett
  3. Gode minner.... Ja, det er slike 'verdilose' saker som ofte har de beste minnene og som man bare ikke kan gi slipp pa! Kjokkenet mitt er ganske fullt her borte etter at vi tomte huset etter mamma. Men det ma bare vaere slik. Mange minner, ja.

    SvarSlett
  4. Er ikkje retro eg heller. Men det dukker stadig vekk opp ting frå barndommen som eg har tatt vare på. :)

    SvarSlett
  5. Vi har hatt en ganske lik barndom på denne måten da:) Vår matboks var rutete. Kaffe på matchende termos (du husker typen?) og saft på flaske. Blåbærsaft (hjemmelaget). Og som du: påsmurte brødskiver og så en kake til "dessert"... Ja, det var tider! Opel Rekord, rød med hvitt tak, tok oss til nye steder, gjerne ved et vann - hver helg! Og ofte på ettermiddagstid i sommerhalvåret. Fine barnom:)

    SvarSlett
  6. Så fine minner fra en matboks.
    Vi var nok flinkere til slikt før, enn det vi er nå. Nå kan vi bare stoppe på en bensinstasjon, og få full middag om vi trenger det. Før var vi heldige om de hadde is der...

    SvarSlett
  7. Nydelege barndomsminner.
    Ser for meg den fine bilen på tur og medbrakt mat.
    Og matboksa kan vere fin til så mangt den :)

    SvarSlett
  8. Hjertelig takk for hilsen i anl. "stordagen" min, som du sier "Hva er alternativet"? Vakkert minne fra barndommen, sånn var det, man dro på søndagstur med mat og kaffe...nydelig matboks, der har du meg!
    Ha ei god uke.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  9. Så koselige minner. Vi dro ikke på slike turer, men kjørte gjennom landet for å besøke farsslekta. Da hadde mamma med hjemmebakte boller og saftogvann.
    Hos mormor fikk vi også saftogvann. Alltid hjemmesaftet.

    SvarSlett