Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

søndag 28. april 2013

Åååhhh.....nei!

Hva har skjedd med rhododendrunene i vinter?


De fikk så godt stell med rhododendrungjødsel og omsorg
i fjor sommer og i høst var de friske og proppfulle av knopper
som skulle glede oss og hyttenabolaget med sin blomster-
prakt i vår....

Nå ser de ikke ut. Bladene er brune og henger og flesteparten
av knoppene er døde.



Øverst til venstre står den ene, frisk og fin og blank i bladene...




Oppfor steinen står de andre like friske og fine...

Nå er jeg litt lei meg og rådløs....kan de klippes ned og
spire opp igjen mon tro?


- Posted using BlogPress from my iPad

13 kommentarer:

  1. HEI

    samme her.
    en av de vi har er med brune, krøllete blader nå i år. usikker jeg og om noe kan gjøres....
    håper den berger.

    klem TOVE

    SvarSlett
  2. Kan de ha stått i vann som har frosset tro? Det skjedde med en av mine. De så sånn ut. Jeg klippet den ikke ned. Lot den komme for å se hva som kunne reddes. Klippet det døde vekk utpå sommeren. Den tok seg kraftig opp. Mannen ville kaste den,men er glad jeg stod i mot. Nå er den så fin.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja..det kan godt være det som har skjedd. Det kan være litt fuktig der de står. Jeg prøver din metode. Takk for tips.

      Slett
  3. Huff!
    Eg ville ha venta med å ta dei opp. Det kan vere at det likevel er liv ein plass ned i der.

    SvarSlett
  4. Eg har ein som ser akkurat slik ut, men vil la den stå...
    I fjor var ein av dei store slik, utpå sommaren kom det blomster. Han var litt stilkete, men no kjem den tett og fin i år..

    SvarSlett
  5. Håper dei kommer seg etterhvert for dei er veldig fine:-) og d stemmer at hagen og blomstene deres er til glede for oss andre hyttenaboer og, kjempefint:-) kjekt å sjå dokke i helgå;-) her snør d så fint, men d legger seg heldigvis ikkje. Fredrik seier at nå vil han ha sommer, enig med han:-) kos dokke.

    SvarSlett
  6. Uffda! Jeg har aldri opplevd dette med mine, men det er godt å høre at om så skulle skje så er det bare å være tålmodig:)
    Krysser fingrene for at de komer seg!
    God søndag kveld:)

    SvarSlett
  7. Av mine 8 Rhododendroner ser 4 av dem slik som dine ut. Grr…
    Ergerlig altså! Aldri skjedd før. Må være telen som har skadet dem.
    I går vannet jeg dem godt og lenge. Har lest på nettet at de kan komme seg igjen, og sette nye skudd. Så jeg gir dem en sjanse før de i så fall. fjernes.

    SvarSlett
  8. For eit trist syn! Men eg ville venta med å gjere noko - der det er liv, er det håp!

    SvarSlett
  9. Så leit, hadde dog fulgt rådet til Ruths datter, klipp ned det som er dødt når den begynner å komme å seg...

    Sikkert pga av all snøen som kom i vinter.....

    Lykke til ;))

    SvarSlett
  10. Ja, denne vinteren må ha vært streng mot rhododendronen, 2 av mine ser også slik ut. Jeg har lurt veldig på hva jeg skulle gjøre med dem. Nå lar jeg dem få stå, slik det blir tipset om, og håper de kommer seg utover sommeren. Fint du viste frem ditt sørgelige syn, greit at vi er flere i samme båt...

    SvarSlett
  11. Huffda.. håper den berger! =)

    SvarSlett
  12. Nå skjønner jeg hvorfor mine rhododendron også ser ekstra triste ut i år... det har tydeligvis vært en altfor tøff vinter for dem. Men det er utrolig hvor godt de kan klare å hente seg inn igjen, det har jeg sett på en gammel en som jeg trodde var helt død. Lykke til med å pleie dine, så stuller og steller jeg med mine....!

    SvarSlett