Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

tirsdag 13. november 2012

Dagen derpå.....

for alle som jobber i kabinen i SAS og som liker jobben sin.....



Noen betaler prisen for mange "nesten gratis" flybilletter.

0-15% ned i lønn for dem som har jobbet 10 år og lengre

47,5 timer pr arbeidsuke i helkontinuerlig skiftarbeid (stat
og kommune har 35 timers uke for skiftarbeid)
og det er ingen skifttillegg på lønna

5 dager på og 3 dager fri dersom du jobber etter fast system,
noe som blir tilbudt til 60% av de ansatte. De resterende 40%
må jobbe variabelt system der en jobber "hulter til bulter" og
får tildelt sine arbeids- og fridager den 15. i hver måned

10 arbeidsdager mer pr. år og en frihelg i måneden

Nye og dårligere pensjonsbetingelser

Vi får diettpenger i svenske kroner etter svenske statlige
satser(stor forskjell på norske og svenske matpriser)

Det er mye, mye mer som er for omfattende å skrive om.

Og dersom noen lurer på hva lønnen er, så er den på
22 600 kr pr måned for nyansatte og stiger litt jevnlig opp
til maks 10 års ansiennitet.

Og nå sitter jeg her da, dagen derpå, og tenker på fremtiden...

Avdankede og godt voksne sekretærer er det vel ingen som
vil ha lenger, men "billige" flybilletter derimot......

Tror jeg tar på den nye lua og går en tur....



- Posted using BlogPress from my iPad

23 kommentarer:

  1. Uff da!! Det der hørtes IKKE ok ut....
    Ikke lett når man blir satt i slike situasjoner!

    Håper det løser seg for din del, kanskje det dukker opp noe annet:)
    Lykke til:)
    Klem Linda

    SvarSlett
  2. Kjenner jeg blir berørt,
    men finner ingen ord...

    Håper det hjalp litt å gå
    tur med den nye lua:)

    SvarSlett
  3. Gjett om jeg har tenkt på deg når dette har blitt vist i nyhetene/media.
    De sier ingen av de kabinansatte mister jobben sin, men dere får mindre vilkår......
    Jeg håper det ordner seg for din del.

    SvarSlett
  4. Off ja, tenkte på deg da eg såg nyhetene i går..
    Det er jo bare tragisk at det skal vere sånn. Lykke til med framtida!

    SvarSlett
  5. Hei,

    Dagen derpå her og....høye skuldre de siste dager er litt senka, men tristheten sitter "i margen". Vi bakkeansatte (jeg er på eve) ser ut til å bli solgt, om det blir norsk eller svetitsisk er uklart, og egentlig sikkert samme rakkern (!)....Det er sagt at vi skal beholde jobben og lønna, men hvem vet hva som lurer bak neste sving og neste uke....
    Nei, vil man dette lenger da....?

    Stor klem til deg, fra kollega :)

    Hilde

    SvarSlett
  6. Jeg synes det er synd at "folk flest" helst vil ha varene sine ( les flybilletter, klær, mat osv.) så billig som mulig uten å ta hensyn til at de dermed bidrar til å utnytte arbeidstakerne i den andre enden. Jeg vil mye heller betale litt mer for flybilletten, og vite at de som jobber for flyselskapet har ordnede arbeidsforhold. Derfor flyr jeg aldri med Ryan air. Må jeg nå også vurdere å slutte å bruke SAS?
    Håper det ordner seg for deg!

    SvarSlett
  7. ...ja det er underlig..den private økonomien har gjennomsnittlig økt betraktelig de senere årene, men vi skal liksom ha varene billigere og billigere..ikke logikk..

    Håper arbeidssituasjonen ordner seg for deg på en eller annen måte..Ikke noen grei situasjon å være i, slik det er nå...

    SvarSlett
  8. Tenkte på deg i går når jeg hørte nyhetene som dundret i tv/radio hele dagen igjennom.
    Jeg håper det vil ordne seg for dere alle sammen i SAS og underliggende selskaper.
    Stor klem!

    SvarSlett
  9. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  10. Hei.
    Huff altså, å vi som har reist så mye med SAS . Håper det ordner seg for det beste flyselskap jeg vet om.
    Føler oss trygge og kan ha med mye bagasje på SAS. Betaler heller litt mer for billetten da.
    Ha en fin kveld,
    Klem fra sylvia

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Sylvia. Jeg synes det er vondt å tenke på at vi får en pensjonsalder på 67 år i steden for 60 år som det har vært. 67 år er for mye i en sånn type jobb.

      Slett
  11. Så det på tv igår, og tenkte faktisk på deg !!

    Hørte en kabinansatt ble intervjuet, og hun sa det var lønnskutt på dere og piloter.....

    Men, så er det vel kanskje sånn å tenke, hvis nå ikke dette ble gjort - ville selskapet da blitt slått konkurs? Da har man jo ingen arbeidsplass....... :(

    Uffameg, det er synd, leste også en stor artikkel i Finansavisen på lørdagen om SAS, som var veldig interessant, om hele historien til SAS.

    Lykke til - og kanskje man skal gå i tenkeboksen? Er det kanskje meningen at man skal finne på noe annet å gjøre?

    Lykke til !! Så håper jeg stemningen ikke er altfor negativ på jobben...

    SvarSlett
  12. Har tenkt på deg....
    Sender en oppmuntringsklem, og håper det hjelper bitte litt..

    SvarSlett
  13. Jeg synes det er en skremmende utvikling, det skal da ikke være den tapende part. Jeg reagerte med da direktøren i nyhetene har redusert sin lønn, men fortsatt har 8 millioner i året.. Om han går av hva har han da i fallskjerm? Dere som gjør en god jobb burde ha mer i lønn og ikke nedskjæringer.. Reiser alltid med SAS, og forventer meg ikke en lavpris selskap i fremtiden. Kanskje folk må betale litt mer for at kabalen skal gå opp..

    Lykke til!

    SvarSlett
  14. Ja hvem vil syns at slikt er greit? Grøss og gru!
    Må si jeg har hatt deg i tankene siste dagene nå fru T.

    SvarSlett
  15. Anna-Marie
    Vi som bor så langt nord som i Alta er vi avhengig av fly for og komme oss sørover.Har nylig bestilt billett med SAS til Gardermoen for og kunne feire julen med endel av familien vår.Har sett for en jobb dere har med og åle dere i midtgangen med serveringsvogna og alltid like blid og smilende. Hva hadde flyselskapene gjort uten dere. Lønna deres er dere så vel unnet for hva hadde flyselskapene gjort uten dere.

    SvarSlett
  16. Tenker at dette er urettferdig for dere som er nærmest kundene, og gjør en strålende jobb som frontlinjeansatte. Kjenner at jeg blir provosert av at det er dere som skal måtte ta en stor del av støyten for at selskapet er i en situasjon med store utfordringer. Det heter seg at alle monner drar, og at man kollektivt må bidra for å kutte utgiftene. Slik jeg har forstått har SAS høye drivstoff- og vedlikeholdskostnader på gamle fly. Den ser jeg, men det bør også la seg gjøre å få gjort mer på inntektssiden, ved blant annet å øke prisene. SAS er for meg førstevalget når jeg flyr, dere klarer å få meg som kunde til å føle meg fortjent til deres service og produkt jeg har kjøpt. De få gangene jeg har reist med billigere selksap, har jeg hatt en følelse av å fortjene et dårligere produkt fordi jeg har betalt en lav pris. Det liker jeg dårlig. Jeg tror at mange med meg heller vil betale mer for et produkt kjøpt hos dere, og få kvalitet, sikkerhet og punktlighet som jeg ikke finner tilsvarende hos hos noen andre selskap. Har noen egentlig spurt oss kunder om hva vi er villig til å bidra med? Det er ikke alle som har fokus på å få en flyreise billigst mulig, men at kvalitet og trygghet betyr mest!
    Jeg vil IKKE miste SAS! Håper du vil ha mange flere år i SAS, og at selskapet finner gode løsninger og måter å drifte fremover så både vi kunder og dere ansatte blir vel ivaretatt!

    STÅ PÅ, min venn!

    Varm klem fra,
    Anette Willemine

    SvarSlett
  17. Ja det er bestandig en medaljes bakside. Selvfølgelig ønsker jeg billige billetter, spesielt for oss som bor så langt unna Oslogryta. Reisene våre blir bestandig så dyre da man ofte må ha overnatting før man kan reise videre, mye som skal klaffe. Men jeg vil jo ikke at det skal gå på bekostning av at det blir et dårligere arbeidsmiljø for dere. Det er nok mange andre som heller burde få mindre lønn og slikt enn dere i kabinen.

    Så ta noen millioner til fra direktøren, og reduser flyvernes lønninger. Der tror jeg også det er litt å hente. Lykke til!

    SvarSlett
  18. Oi, oi, oi... dette hortes ikke bra ut, nei. Sender deg varme tanker!

    SvarSlett
  19. Det er ikke bare bare å takle slike budskap, nei! Vi er vant til at alt bare blir bedre og bedre, alltid. Og så er det ikke slik likevel.. Lykke til! Håper at du greier deg fint

    SvarSlett
  20. Ja, det preger hjemmet her også...
    Vi får håpe på det beste.. :/

    SvarSlett
  21. Heia Fru Tunheim! Jeg liker SAS, og er temmelig sjokkert over det du beskriver. Krysser fingrene for at det kommer til en løsning der dere ikke må lide. En liten klem i natten fra fast leser i Bergen. Helene

    SvarSlett