Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

mandag 15. oktober 2012

Flyevakueringen i Tyrkia...

Jeg leser i avisen i dag at passasjerene oppfattet
kabinpersonalet som inkompetente, paniske og
uten kontroll....



Det er selvfølgelig en subjektiv oppfatning fra
dem som er intervjuet og var tilstede under hendelsen.

De sier at kabinpersonalet ropte, skrek, veivet med
armene og hoppet ut først.....

Ikke vet jeg for jeg var ikke der, men det jeg vet fra
mine treningstimer på evakuering i simulator, så er
det mye lyd. Vi roper, skriker og bruker armene for å
vise vei til utgangene og få fortgang i evakueringen...

Kanskje det er nettopp dette kabinpersonalet her også
har gjort og er blitt oppfattet som paniske. Det hadde
vært mye mer urovekkende om de hadde vært handling-
lammet og helt ute av stand til å åpne dørene og fått blåst
opp evakueringssklidene....

Og at de hoppet ut først, det tror jeg nesten ikke på og
det er også blitt dementert fra flyselskapet.

- Posted using BlogPress from my iPad

15 kommentarer:

  1. Det er nok sikkert mye sant i det du sier, og media har jo også en tendes til å overdrive. Uansett gikk det jo bra i dette tilfelle og godt er det :)

    Ønsker deg en flott Mandag :)

    SvarSlett
  2. Jeg tenkte faktisk på deg da jeg hørte om evakueringen, og lurte på om du kom til å skrive om det. Interessant å lese dine tanker. Ofte kan vel folk i panikk misforstå situasjonen, slik at det kan være som du skriver. I så fall er det synd at kabinpersonalet blir framstilt som inkompetente, det blir en ekstra påkjenning for dem.
    God ny uke til deg! :)

    SvarSlett
  3. Ja det er vanskelig å si hva som egentlig skjedde. Men hvis man tenker etter så er det vel naturlig at de roper og skriker og vifter med armene, hvordan skal de ellers høres over et fullt fly med masse mennesker som sikkert mer eller mindre har panikk. Da nytter det vel ikke med rolig snakking....
    Mennesker som blir utsatt for et slikt traume opplever nok ting på en spesiell måte, som varierer fra menneske til menneske. Ikke bestandig at opplevelsen stemmer helt med realiteten, men den er jo samtidig en realitet for den som opplever den. Vi får bare være takknemmelig for at det ikke var vi som var i den situasjonen. Dere gjør nok som regel en kjempejobb! Og ingen av oss vet jo hvordan man blir å reagere hvis man noen gang kommer i en slik situasjon heller, uansett hvor godt vi er trent på det.

    Klem til deg som fikk litt å tenke på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sant. Ingen av oss kan med sikkerhet si hvordan vi reagerer i en farlig og uvant situasjon. Men jeg er helt sikker på at trening gjør at en har større sannsynlighet for å lykkes..

      Slett
  4. Skummel sak, hele greia.....

    Godt ingen ble alvorlig skadet, og hva skal man tro på? Media som sier flyvertinner hoppet først ut, eller at passasjere så de hoppet ut.....? Eller tok de feil, overdrivelse pga redsel og traume i en slik situasjon?

    Ikke vet jeg - skal ut å fly denne uken, så håper alt går greit da :)

    SvarSlett
  5. Interessant diskusjon her. Tror nok at du har rett i at situasjonen ble misforstått pga redsel og panikk. Forstår det slik at du jobber innenfor området. Godt at det gikk bra iallefall. Ha en fin, rolig uke!

    SvarSlett
  6. Eg har iallefall lært meg til å ikkje ta for god fisk alt som kjem opp i media.
    Dersom det stemmer at flypersonalet ikkje handla slik dei forhåpentligvis er trena til, så må det bli ein "oppvask" i ettertid.

    SvarSlett
  7. Skjønner godt at det var en skremmende opplevelse for alle involverte.
    Og trolig har alle de 189 passasjerene ulike tanker om hva som 'egentlig' skjedde.

    Jeg er glad alt endte godt! =]



    SvarSlett
  8. Det blir vel en undersøkelse fra både flyselskap og kanskje andre myndigheter (?) om hva som skjedde. Håper vi får sannheten da.
    Glad jeg ikke hørte om dette før i morges, jeg fløy jo i går og jeg har "jobb" nok med å gjøre det. Ble kjempesliten i går fordi det er så fælt å sitte der og være redd. Har bestemt meg for å melde meg på et flyskrekkurs jeg nå. Jeg orker ikke mer. Jeg vil ikke ha det sånn!

    SvarSlett
  9. Det skal ikke mye fantasi til for å forestille seg frykten som man kan kjenne i en slik situasjon. Det er nok ikke lett å gi et nøytralt bilde av hva som skjer, men medias tendens til å ville finne en 'story

    SvarSlett
  10. Der kom bare halve kommentaren med:

    ...er jo typisk. Jeg velger å håpe at de proffe vet hva de gjør i en slik situasjon.

    Sånn, nå er jeg ferdig!:-)

    SvarSlett
  11. Tror nok det naturlig er mye lyd ved en slik situasjon, og jeg håper du har rett i at de ikke forsvant først, det høres nesten utrolig ut..

    SvarSlett
  12. Skal ut og fly til Gran Canaria.
    Er det lov og ta med strikkepinner gjenon sikkerhets kontrollen.
    Er det iov å strikke ombord i flyet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Strikkepinner og strikking er ingen problem....

      Slett
  13. Uff!!
    Må si jeg tenkte på deg når jeg leste/hørte om den hendelsen i media. Får håpe man aldri havner oppi en slik situasjon.

    SvarSlett