Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

tirsdag 24. juli 2012

Knutekål....

er for meg enda en nyoppdaget grønnsak det siste året...



Denne bruker jeg som "potet" og så på butikken i dag
at den også finnes som en lysegrønn variant.

Jeg koker den, gjerne sammen med litt sellerirot, purre
o.l. og så moses den til puré. Knutekålen ligner på
kålrabi synes jeg, men er mildere i smaken.

Den kan helt sikkert også fløtegratineres sammen
med litt sellerirot som "fløtegratinerte poteter", men
det har jeg ikke prøvd enda.....


Posted from my iPad via BlogPress

7 kommentarer:

  1. Knutekål har eg ikkje sett trur eg, ikkje i vår lokale butikk iallfall.
    Takk for tips om måter å bruke den på.

    God sommar vidare !
    Her er strålande sol idag, men kraftig vind så deg gjeld å finne seg ei krå ;)

    SvarSlett
  2. Knutekål er godt! Mild og fin på smak, lett å ha til mye. Jeg bruker den mye sammen med andre rotgrønnsaker til stuing og mos.
    Har du prøvd den sammen med litt pepperrot og revet sitronskall? Kjempegodt.
    Ellers er det også godt med knutekålgrateng med røkt skinke. :o)

    Fin kveld til deg!

    AW

    SvarSlett
  3. Spennende :)
    Jeg roper opp i stua om knutekål til min matlagende mann, han er flink til å finne på nye ting i grunn, men den her har jeg aldri smakt.

    Takk for tipset!

    SvarSlett
  4. Har aldri smakt knutekål, men har sett den på ops butikken, skal prøve den en gang, da æ heller ikke spiser mye av potet.

    Hilsen Lisbeth <;O)

    SvarSlett
  5. Takker igjen for fint kåltips :)

    SvarSlett
  6. Oj, så spennende ut :) Har aldri hørt om knutekål og tror ikke jeg har sett det her hos meg... Likte å lese at den er mildere enn kålrabi - må se etter denne fremover :) Tusen takk for tips... Nå skal jeg titte litt nedover her hos deg, og se litt siden jeg var innom sist. Ønsker deg en fin, fin uke og sommer videre. Klem fra Mette

    PS! - la meg til som følger også, trodde jeg hadde gjort det for lenge siden - men nå er jeg her :))

    SvarSlett
  7. Nei, den var ny for meg......

    Du er så flink til å prøve ut nye grønnsaker, sunt og bra.

    SvarSlett