Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

torsdag 28. juni 2012

Stevia....

Jeg har gått til innkjøp av Steviapulver og gleder
meg til å prøve det ut......




Dette er et helt naturlig søtningsmiddel som kommer
fra Steviaplanten. 1 gram tilsvarer 300 g sukker og
det påvirker ikke blodsukkeret, har ingen kalorier
eller karbohydrater.

Stevia står for 40% av Japans søtningsmarked og
blei tillatt i USA i 2008, Europa i 2011 og i Norge 2012.

Jeg så et program på NRK om Stevia for en tid tilbake.
Der ble det påpekt at sukkerindustrien er årsaken til at
Stevia ikke er mer brukt. Sukkerindustrien står så sterkt
at ingen våger å utfordre dem. De vil jo ha oss til å spise
og drikke mer og mer sukker og aller helst bli avhengig.

Stevia kan ikke helt erstatte sukker på alle områder, men
det hjelper oss å redusere inntaket. Med tanke på de
"nye folkesykdommene" diabetes og fedme, så må jo Stevia være som
"manna fra himmelen".





Posted from my iPad via BlogPress

16 kommentarer:

  1. Dette har jeg tenkt å prøve selv, spennende!..må undersøke hvor det ikke erstatter sukker..Ha en god junislutt, klem;)

    SvarSlett
  2. Har hørt om Stevia, men ikke prøvd det. Huff, ja, det er altfor mye sukker i kostholdet...Hadde jo vært kjekt om du kunne si litt om erfaringene etterhvert som du får prøvd det ut! :-)

    SvarSlett
  3. Hvor har du kjøpt det?..finner flere sider;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte det på Sunkost i Alta og fikk med en brosjyre som forteller om bruken....

      Slett
  4. Takk:)..skal få tak i dette jeg også..om ikke i Alta, så på Sunkost:))

    SvarSlett
  5. Spennende. jeg har bare lest positivt om Stevia og synes det er veldig fint at sukker får en konkurrent! Jeg er veldig glad for et sunnere alternativ :)

    SvarSlett
  6. Var innom en hageblogg som beskrev Stevia-avlegger hun hadde fått av en bekjent. Er nysgjerrig på det, istedetfor pulver. Vet du hvor man kan skaffe det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde tenkt å anskaffe meg steviaplante og tok kontakt med Hageselskapet med forespørsel om hvor jeg kunne kjøpe planten. Jeg fikk svar, men valgte å ikke kjøpe den enda i alle fall. Den tåler lite av vårt klima og bør dyrkes innendørs leste jeg. Nå får jo du hagestue så da er det enklere. Du kan også kjøpe frø hos Altshop.no

      Slett
  7. Eg er spent på å høyre om efaringane dine! Det hadde vore ypperleg om det kunne brukast til å søte frukt og bær, som i kompottar, saft og sylte?

    SvarSlett
    Svar
    1. Etter som jeg har forstått så er det ypperlig til bær, men ikke så godt egnet til bakverk....

      Slett
  8. Interessant. Dette var nytt for meg. Takk for tipset - skal sjekke det her borte i England.

    SvarSlett
  9. Godt tips!
    Har lest om Stevia, men var ikke klar over at en kunne få kjøpt det i Norge.

    SvarSlett
  10. God idé. Har både Splenda og Natreen i kjøkkenskapet!

    SvarSlett
  11. Jeg har brukt stevia en stund. Før det ble tilatt i Norge igjen, bestilte jeg det fra iherb.com. Synes heller ikke det egner seg til baking. Da får jeg best resultat med en blanding av sukrin og flytende natreen. Men må innrømme at det har gått endel kaker i søppla før jeg har funnet riktig søtning.
    Ønsker deg en fin helg!
    Klem T

    SvarSlett
  12. Har sett på bildet hvor du har gått tur. Er bildet fra Alta? I tilfelle, klar jeg ikke og finne ut hvor det er tatt. Mente først at det var ved elva, men er blitt usikker.

    Anna-Marie fra Alta.

    SvarSlett
  13. Tidligere var jo ikke Stevia tillatt i Norge, heldigvis har de jo åpnet for dette nå. Jeg kjøpte akkurat i Sverige både tabletter til teen min, og strø, men den var no faktisk tilsvarende sukker i mengden. Sukrin er jo også et ok alternativ. Bare synd at baking ikke bestandig er like god med dette i.

    Ha ei flott ny uke :)

    SvarSlett