Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

lørdag 2. juni 2012

Orkideer.....

finnes det noe vakrere, som er mindre krevende og
blomstrer så lenge.....




Mine orkideer blomster igjen og igjen og igjen....




Når de er avblomstret klipper jeg blomsterstengelen så den
er 5-6 cm lang, setter potten i vinduet i loftstuen mot sydvest og
skvetter på litt vann i ny og ne.... Plutselig er det en ny
blomsterranke på gang....

Men så riktblomstrende som denne er, det er en sjeldenhet.


Posted from my iPad via BlogPress

10 kommentarer:

  1. Dei er vakre! Eg har dessverre kasta mine når dei blomstra av, tenkte det tok altfor lang tid før det kom blomster igjen...

    SvarSlett
  2. Takknemlege planter.
    Ditt eksemplar er svært vakkert !

    SvarSlett
  3. Oi, så nyyyydelige Orkideer! Jeg klarer aldri å ha dem så lenge, dessverre. De blir fort helt rynkete i bladene...for mye vann??

    SvarSlett
  4. veldig vakker og veldig sant. eg hadde 4 vakkre orkideer som kom att og att. men så fikk eg fluge i hus og dei gjekk sjølvsagt på dei også. Måtte kvitte emg alt i fjord høst. Får håpe eg snart kan fornye emg att.
    Ha ei fin helg

    SvarSlett
  5. Fine!!! Klippe de ned med en gang etter at de er blomstret av? Da skal jeg prøve det. Jeg pleier bare å sette de i vinduet på kjøkkenet og der står de for seg selv, får en slurk vann hver lørdag og så kommer det blomster igjen når de selv vil. Men da skal jeg teste klipping nå neste gang, har en som straks er ferdig blomstret nå ...

    SvarSlett
  6. Ja, du denne hadde da voldsomt mange blomster !!!

    Utrolig FIIIIIIN :)

    SvarSlett
  7. Fantastiske blomster ja! Jeg har noen som kommer igjen og igjen. Man trenger jo knapt å vanne dem! Jeg klipper bare av de stilkene som blir tørre. De hvite er etter min erfaring enklest å ha med å gjøre. Den på bildet ditt var utrolig flott!!!

    SvarSlett
  8. Jeg får dem også ofte til å blomstre igjen, for jeg har et vindu i gangen hvor de kan stå i fred til de finner ut at de skal blomstre igjen. Vinduet er mot nord, og det er vel ikke ideelt, men det går vanligvis bra. (Ikke alltid.) Jeg har også kjøpt gjødsel til dem, men er usikker på om det gjør noen forskjell. Glasspotte har jeg også prøvd, men kan heller ikke se at det gjør dem penere eller får dem til å blomstre lenger. De små lilla miniatyrene har jeg mest lykke med.
    Men så frodig gjenblomstring som det du viser her har jeg aldri fått til!

    SvarSlett
  9. Helt enig, nydelige blomster! Mine kommer også igjen og igjen :)

    SvarSlett
  10. Så enig!

    Får også mine orkideer til å blomstre igjen og igjen. Vinduet mot vest de før har stått i, er nå blitt dør. Orkideene mine må få ny plassering. Håper de vil trives i den kommende vinterhagen? Eller kan det kanskje bli for mye lys på dem?

    God ny uke ønskes deg. Frmandag etter jobbehelg på meg.

    SvarSlett