Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

lørdag 21. april 2012

Mathåndtering på fly....

et Webbasert treningsprogram om emnet har jeg holdt på med 
i formiddag....















Jeg har nå lært at ferskmat må oppbevares mellom
-20 og + 5 grader fordi ved +6 grader begynner bakteriene
å vokse og vokser fortere jo varmere det blir. Ved 65 grader
dør de. Så pass på at kjøleskapet ditt ikke overstiger +5 grader....

Og så har jeg lært mye annet om forskjellige typer bakterier,
virus, hygiene osv....

Men fortsatt så undrer jeg meg over at det er tillatt på fly
å ha toalettet plassert inne i kjøkkenet der maten forberedes
med dodøren som går opp og igjen og bakteriene svinser
omkring....

Det hadde aldri gått på en restaurant at gjestene skulle
bruke et toalett som var plassert på kjøkkenet blant kokkene.

9 kommentarer:

  1. He, he, morsomt. Eller kanskje ikke?
    Mye upraktisk her i verden, du.
    Har akkurat vært hos fetteren min som fortalte om et opphold på en helseinstitusjon etter at han fikk hjerneslag. Der sto frokosten på bordet; 2-liters juicekartonger og små bokser med leverpostei. Sånt er jo kjempelett å håndtere for en gjeng som bare kan bruke 1 hånd.

    SvarSlett
  2. Kjøleskapet er viktig.. God renhold, og kun + 3 hos meg..
    På fly med do på kjøkkenet, åh fysj... Det burde ha vært endret.. Litt ekkelt å tenke på alle de bakteriene som svinser i lufta..

    Ha en fin lørdag..

    SvarSlett
  3. Hei, hei

    Kjent bilde det der ja, sas web-training (for bakkeansatte, da).
    Syns du har en flott blogg, innom den ofte. Har sett etter deg på EVE hvor jeg jobber, er du innom der da?
    Fortsatt god helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.....faktisk veldig sjelden jeg er på Evenes nå for tiden, kan ikke huske sist....

      Slett
  4. Det der med å holde jevn temperatur i kjøleskapet er en av mine "greier". Ser at andre her i huset har tendens til å la det bli stående lenger enn nødvendig. Hvorpå jeg ofte sier, "ikke lag varmeskap!"
    Godt toalettet her i huset er plassert et godt stykke unna kjøleskapet :-)

    God søndag, frue.

    SvarSlett
  5. Ja, det med toalett så nær tilberedning av mat, har alltid forundret meg på flyreiser... Faktisk leste jeg nettopp en artikkel om at lar man dolokket stå oppe mens man trekker ned etter seg, vil de ørsmå vannpartiklene sveve i luften i 9 (!) timer. Skjønner nesten ikke at det er mulig, men det var gjort mange forsøk. Tannglass og tannbørster som står fremme på mange toalett/bad er dermed lette mål for disse bakteriene. Skremmende tanke...
    Etter denne informasjonen står nå våre tannglass og tannbørster i skap!! Vi har jo overlevd til nå, men ekkelt å tanke på når jeg nå vet hva som faktisk skjer hvis man lar dolokket stå åpent.
    Ha, ha, det ble mye do-prat ;o)

    Grattis med hus til Revisoren!
    Vakker bunad til Stdenten, og heldige henne som får bruke det nydelige sengeteppe!

    Ha en fiiin søndag!


    AW

    SvarSlett
  6. Uff, ja du sier noe....trøsten er vel at mye av maten som serveres på fly, er alt pakket inn......

    God søndag :)

    SvarSlett
  7. Oops! 9 grader i mitt kjøleskap. Vil ikkje ha bakteriar, så no er det stillt inn på kaldare. Likar ikkje at paprikaen er så kald, men no er det under 6 grader som gjeld. Takk for nyttig informasjon! Cilla.

    SvarSlett