Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

mandag 2. april 2012

Å lytte til hva som blir sagt....


ser ut til å være mangelvare hos mange....



Hos SAS er noen av flyene utstyrt med toalettene helt bakerst i kabinen. Denne helgen har jeg hatt den typen på mine turer blant annet til Dublin.

Det jeg forundres over, er at veldig mange passasjerer fortsatt kommer frem i kjøkkenet og leter etter toalettet, selv om jeg klart og tydelig, både på engelsk og norsk over høytalersystemet, har fortalt at begge toalettene er helt bakerst i kabinen....

Det er selvfølgelig ikke noe problem, men like vel forundres jeg over hvor lite som blir oppfattet av våre annonseringer og håper at årvåkenheten er langt større om det er noe viktigere som blir formidlet....

Og nå gjenstår bare en liten tur i kveld og jeg er klar for 6 dager påskefri :o)

Sent fra min iPhone...

12 kommentarer:

  1. Eller alle som reiser seg lenge før det er tillatt å ta av setebeltet.

    SvarSlett
  2. Skjønner deg godt! Sist jeg var på flytur opplyste de klart og tydelig at nå var det salg av taxfree-varer og veldig fint hvis man da kunne unngå å gå på toalettet i noen minutter. Da virka det som om ALLE reiste seg opp og MÅTTE på do... Jeg undrer meg, like mye som deg :)

    SvarSlett
  3. Skjønner hva du mener...tror mange tenker, åja, har flydd før så jeg vet hvor toalettene er...tenker ikke over at det er tross alt forskjell fra fly til fly....

    Jeg merker også at mange ikke "leser" f.eks. den lille info jeg har på min annonse på Villa til eksempel, har dere aircon ? Ja, står i overskriften (svarer selvsagt ikke sånn, men tenker det) blir det vasket etter oss når vi reiser, ja det står i kontrakten (som ingen leser) og står oppført i annonsen, og under info hva leie beløpet inkludere....jeg kan forsette og forsette...hehe.... Håper og tror vi folk flest for med seg de viktigste informasjoner, sånn som HVOR er NØDUTGANGEN !! Heheh

    God påske frue, og kooooos og nyyyyt fridag ;)

    SvarSlett
  4. Eg pleier å høyre etter ALT som vert sagt når eg er oppe i fly. Gjer også så godt eg kan for å tolke kroppsspråket til dei som jobbar der, hehe! Litt anspent kan du sei ;)
    Prøver meg på flytur til Oslo i slutten av april :)

    SvarSlett
  5. Jeg prøver å skjerpe meg om informasjon på fly..og jeg reiser meg aldri før jeg vet hvor do er:O))
    Unner deg gode påskedager, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  6. Jeg har ørene på stilk! (og øynene...) og jeg innrømmer at etter en flytur hjem fra Kreta med en del turbulens så ble jeg engstelig hver gang jeg så og hørte den "dingelyden" og gikk en av flyvertinnene og snakket med cockpiten.
    Og da kom det beskjed om fasten seatbelt og vi hoppet videre.
    usj. meg og flyskrekken altså :()
    (men du vet, jeg flyr likevel!!!!)

    SvarSlett
  7. Nei du seie noko der. Eg trur eg er so flink, men ungane mine klagar seg felt. Og når dei er lei av mmm, mmmm, og mmmm spør dei om dei kan få kjøra bil sjølv... og når mor svarar ja til 8 åringen har dei fått det bevist...mor høyre ikkje etter... desverre! Eg prøve å skjerpa meg...men eg kjenner meg att...eg hadde kanskje komme virrandes fram der til deg... :D

    God påskeklem!!!!!

    SvarSlett
  8. Tja, man kan undre seg innimellom.
    Folk er som oftest flinkere til å snakke selv, framfor å lytte i de fleste sammenhenger. Ikke bare når man kommer ombord på fly.
    Jeg tror det er en grunn til at vi mennesker er utstyrt med 2 ører, men bare en munn. Vi burde lyttet mer. Prøver å minne meg selv om det.

    Ellers syns jeg ofte slik flyinfo blir sagt i en rasende fart, så det er ikke ofte en får det med seg av den grunn.

    NÅ ferie for deg, Fru T. Kooos deg.
    Jeg fyker avsted på min siste arbeidsdag før påskefri nå.

    So long!

    SvarSlett
  9. folk er sløv spør du meg.. går som oftest inn det ene øret og ut det andre.. irriterende.. og skummelt i enkelte situasjoner !

    SvarSlett
  10. Hmmm, jeg vil spille ballen litt tilbake kjenner jeg. Var tur/retur Bergen- Manchester med SAS nå i påsken, og vi hadde store problemer med å få tak i budskapet til flyvertinnene over høytaleren. Jeg er 30 år og har ingen problemer med hørselen, men de fleste flyvertinner/-verter bruker et ekstremt monotont og mumlete språk, og når man da legger til dårlig engelsk og sprakete høytalere, så er det altså ikke alltid så lett å få tak i hva dere sier. På returen fra Manchester mellomlandet vi i København, og jeg hadde ikke sjangs i havet til å få med meg hva flyvertinnen først sa på hurtig dansk og så på "danglish" etterpå.

    Jeg irriterer meg ofte over medpassasjerer på fly, og forstår så absolutt hvorfor du har skrevet dette innlegget. Samtidig tror jeg mange flyvertinner med fordel burde fokusere på at hvis et budskap skal nå en forsamling, så må man "jobbe" for det. Dårlig språk og liten innlevelse hjelper sjeldent på.

    Nå må du ikke tro at jeg mener alle flyvertinner har dårlig språk, altså. Jeg bare kjente jeg måtte kommentere akkurat dette innlegget, fordi vi på vår tur snakket nettopp om hvor håpløst det ofte er å få med seg budskapet til mange flyvertinner. Det drukner i dårlig språk og støy fra høytalerne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Anonym. Jeg er så hjertens enig med deg i at noen ganger er anlegget dårlig, lyden elendig og språket kunne vært bedre. For min del har jeg store problem med dansk dansker som snakker engelsk. Likevel er det utrolig mange som ikke hører etter når lyden og budskapet er klart og tydelig også....

      Slett
  11. Jeg tror egentlig vi er veldig enig! Ha en fortsatt god påske og takk for en hyggelig blogg. Jeg har vel etter hvert blitt en fast leser, og koser meg med dine "hverdagsbetraktninger." Med ønsker om en fin uke fra Bergen :)

    SvarSlett