Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

tirsdag 24. april 2012

Levende landskap....

et program jeg hadde lyst å se om norsk kulturlandskap
som gror igjen og som gikk på NRK1 på søndag da vi
hadde middagsgjester...














Mannen er på konsert med James Taylor og jeg har
brukt en halvtime på dette programmet på NRK Nett-tv
i kveld. Veldig interessant og all ære til bønder som
kjemper mot gjengroing og som ønsker å ta vare på vår
naturarv....

Godt vedlikeholdt kulturlandskap er vakkert....

Har du en halv time til overs og ønsker å se programmet,
kan du gå inn på NRK Nett-tv eller klikke HER

4 kommentarer:

  1. All ære til dem som kjemper for kulturlandskapet vårt. Det er alt for mye av landet som gror igjen.

    SvarSlett
  2. Jeg har vokst opp på landet i "gammeldagse" jordbruksomgivelser. Mine foreldre var de siste bøndene på gården. Gjett om det er merkelig å komme tilbake til hjemtraktene hvert år (jada, må det vet du) og se forandringene i landskapet!
    Så dette programmet slukte jeg, og det er jo 5 program. De må sees minst en gang.
    Jeg har heldigvis minnene i hodet; et gammelt tømret sommerfjøs under et stort, skyggende tre. Snaubeitede lier, terreng det var lett å gå i, fordi kuene hadde laget fine stier....

    (Har James Taylor vært i landet?? DET er musikk, det!)

    SvarSlett
  3. Skal se om jeg ikke far sett programmet. Takk for tipset.
    James Taylor, du! Jeg ble helt øm i hjertet med tanke pa konsert med ham. Heldige mannen!

    SvarSlett
  4. Så enig i at godt vedlikeholdt kulturlandskap er vakkert.
    Vi kjører mye på biltur rundt i sør Norge. Det som slår meg ofte er hvor mye vegetasjon og skog det er. Overalt. Vi "gror igjen". Geiter, sau og kyr er effektivt ifht til å holde vegetasjonen nede. Men landbruket/dyrhushold vært er jo i ferd med å forvinne "her på Berget". Og bonden prioriterer ofte ikke hogst, fordi tømmerprisene er for dårlig. Hm, slik er det.

    SvarSlett