Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

tirsdag 6. mars 2012

Soltørkede tomater i olje....

de beste lager du enkelt selv.....



















Vi har ikke funnet noen gode soltørkede tomater
på glass i butikkene så nå legger vi dem ned i olje selv.....

Rema har veldig gode soltørkede tomater
i plastbeger fra Bama. De er delikate og fine i fargen
og må ligge i eddikvann minst 15 min. før bruk. Skyll
deretter tomatene godt og legg dem på glass og
hell over rapsolje. Olivenolje er også sikkert godt,
men den stivner i kjøleskapet og det er der vi
oppbevarer tomatene.


Etter et par dager i olje er disse også utmerkede til
tomatpesto...

Dette glasset skal gis bort og håper at de faller
i smak hos mottakeren også....

14 kommentarer:

  1. Det var lurt !
    Det ser nydeleg ut.
    Takk for enda eit tips :)

    Korlseis lagar du tomatpesto ?
    Går den an å lage utan pinjekjerner ?
    For oss nøtteallergikere...

    Ha ein fin dag !

    SvarSlett
  2. Takk for det :)

    Det høyrest ut som du har ein spanande jobb.
    Store delar av verda er din arena :))

    God tur !

    SvarSlett
  3. Passer til alt, skal følge ditt eksempel å ha de klar i kjøleskapet.. Heldige mottakeren - sånne gaver varmer hjertet :)

    God kveld til deg!

    Tove

    SvarSlett
  4. Så morsomt å gjøre det selv.

    Og det er helt riktig som du skriver, ferskpresset olivenolje skal ikke stå i kjøleskapet, ei heller ikke i direkte sollys. Ser den vi får her i Italia, er alltid på grønne flasker eller hermetikk kanner, rett fra presseriet.

    Heldig den som for dette glasset ;)

    SvarSlett
  5. Takk for tips! Har nettopp laget marinerte hvitløk selv, så dette må jeg også prøve;)..og det er jo flotte gaver!!

    SvarSlett
  6. Takk for det gode tipset. Det må jeg vise mannen i huset, for det er han som er mest genuint intrs i matlaging. Og slike "hjemmelaga" ting er supert, synes han, som best liker å lage alt fra bunnen av.

    SvarSlett
  7. Hei pa deg! Jeg torker jo mine tomater selv (http://mittengelskehjorne.blogspot.com/2011/07/tried-and-tested-sun-dried-tomatoes_04.html) og legger dem pa glass. Blir sa godt! Trodde faktisk jeg hadde fatt denne oppskriften av deg, men jeg har ikke nevnt det da jeg skrev det pa bloggen, sa det er mulig jeg tar feil! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips, Mette. Den oppskriften skal jeg sjekke ut.

      Slett
  8. Så flott tips hos deg. Jeg har tenkt at det sikkert går an å lage soltørkede tomater selv og disse hørtes jo veldig greie ut å lage. Mottakeren kommer nok til å bli kjempeglad over gaven, det hadde jeg blitt :-)

    Tusen takk for den koselige kommentaren inne hos meg, det setter jeg veldig pris på!

    Klem
    Netta

    SvarSlett
  9. Flott tips! Takk takk!
    Delikat og lekker gave!

    SvarSlett
  10. Dette såg enkelt ut! Og dette skal eg prøve.
    Takk for tips!

    SvarSlett
  11. Det var en god idè, må prøves her også! Ha en fortsatt fin uke hos deg!

    SvarSlett
  12. Lekker og lur gave..)) og sunn..))

    Ja det er lurt å ta det før det blir for mye kg som legger seg..) Nå har jeg jo fortalt "alle" via bloggen min at jeg skal klare det, så da føler jeg at jeg MÅ og at dere holder meg litt i "øra"..)

    ha en strålende dag...vintern tilbake..))

    SvarSlett