Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

mandag 19. mars 2012

Jeg har vært på visning.....

sammen med Revisoren som øver
seg på å gå på visninger.....




5 millioner kroner for dette huset som er
bygget i 1916, renovert i 2008 og holder
en helt nøktern standard.....


Herlighet for noen boligpriser det er i
Stavanger og omegn.....

Det er ikke det, det kostet jammen før også i
forhold til inntekten...

Vi flyttet inn i vårt nybygde hus i 1983, et lite
husbankhus på 98 m2 boareal på gratis tomt
hos svigers. Det kostet den gang 310.000 og
hadde en enkel standard. Skulle vi ha kjøpt
tomt, ville prisen blitt 380.000.Familieinntekten
vår var den gang 120 000 kr pr år og vi jobbet
begge 100% stilling.

Gang en normal familieinntekt i dag med 3 og se
hvor mye en nå må betale for et lite hus på 98 m2,
da ser en gjerne hvor mye dyrere det er blitt i
forhold til hva en måtte betale før..

Nå vil alle ha så mye større bolig i areal og
standard, kanskje det også bidrar til økningen
i boligprisene i tillegg til at det bygges for få.....

Posted from my iPad via BlogPress

9 kommentarer:

  1. Tenk da hva dette ville kostet i Oslo, kan vel legge på 1 mill til !!

    Ja, det er dyrt i storbyene...uffameg, sikkert ikke så lett for de som skal etablere seg, man MÅ jo ha ett stort lån med seg i sikkert 20 år!

    Har du tenkt over hva deres bolig idag er verdt ? Det er nok en fin liten økning der, ja... :)

    Lykke til for Revisorens leting etter drømmehjemmet, bare si hun ikke må la seg rive med i budrunder...men, så er hun jo revisor :))

    SvarSlett
  2. PS, skulle vært fin "liten" økning....hehe..mao, s T o R

    SvarSlett
  3. Ja det er dyrt, men man må starte i det små. Å kjøpe drømmehuset som førstekjøp er det bare lottomillionærer som kan.
    Men å drømme er herlig..og litt av prosessen...å så en dag er huset der!

    SvarSlett
  4. Ja tenk hvor prisene har steget! Vi bygde eget hus i 85, og betalte 670 000,- for det. I dag koster det jo flere millioner å bygge. Huff grusomt for de unge som skal etablere seg for første gang. Dattera har akkurat satt seg på ei tomteliste, snart er det trekning, så får vi se om hun er av de heldige :)

    Ha en fin mandagskveld :)

    SvarSlett
  5. Høye priser - og stakkars de unge som skal prøve å komme seg inn på boligmarkedet..
    Nå skjønner jeg jo hvem Revisoren er! Jeg har ikke fulgt nøye nok med i timen. Trodde det var din mann, ikke datter. Jeg trodde faktisk du hadde en mann som var myyyyyye yngre enn deg. Som var Revisoren. Men nå er det oppklart, hihi!

    SvarSlett
  6. Huffameg - jeg misunner IKKE de unge som skal ut i boligmarkedet nå, nei!
    Og jeg angrer IKKE på at jeg tok sjansen på å bygge i 1987. Da kostet mitt ferdighus på 96 m2, med hvitevarer, den nette sum av 315000,-...
    Kan ikke gjøre annet enn å ønske de unge lykke til, men jammen må de ha is i magen!

    SvarSlett
  7. like ville priser her.. ikke rart mange havner som gjeldsoffer..

    ha en fin dag.

    SvarSlett
  8. Skremmende utvikling... Det huset du viser der går vel høyere i Tromsø tror jeg.. Prisene er vanvittige, og jeg synes synd i de unge.. Det er horrible utleie priser også...

    SvarSlett
  9. Boligprisene er ganske utrolige her i England ogsa - og det er jo enda storre inntektsforskjeller mellom folk her borte. Men her borte spiller det ogsa utrolig stor rolle HVOR boligen ligger, selv innenfor byen. Vi har ikke noe stort hus, men har alltid satset pa a kjope det storste vi hadde rad til i den beste bydelen. Det har vaert en god oppskrift for oss og vi okte egenkapitalen gjennom arene da vi bodde i Norge pa den maten og 'kjopte' oss pa den maten oppover i markedet. Vart hus her i England har tredoblet seg i pris fra da vi kjopte det i 2001. Rart hvordan vi akkurat klarte a skrape ihop nok penger til a klare a kjope det den gangen... Det hadde ikke blitt noe kjope om det hadde vaert bare 1000 kr dyrere...! Har mange ganger tenkt pa at det var nok meningen at vi skulle ha det.

    Det blir neimen ikke lett for unge a etablere seg om de ikke far noe hjelp, tror jeg... Bankene ma ogsa tenke seg om og ikke vaere sa villige til a lane ut i hytt og pine. Da jeg snakket med banken for a lane til leiligheten vi har i Edinburgh ble jeg tilbudt over dobbelt sa mye som jeg selv mente var forsvarlig a lane! Ikke rart folk ender som gjeldsoffer...

    Uansett - jeg liker godt a ga pa visninger! Artig prosess - iallefall nar man ikke er desperat for a kjope.

    SvarSlett