Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

onsdag 22. februar 2012

Selvportrett...

Jeg tester ut speilreflekskameraet og fikk mannen
til å ta noen bilder av meg før vi tok turen til
Sørlandssenteret for å handle i dag...


















Jammen ingen enkel jobb å være modell og så fort jeg
kan skyr jeg unna alle linser, objektiver har jeg lært nå....

Stor respekt til Janna som lar seg fotogtafere
stadig vekk i nye "gamle" antrekk....

Og som seg hør og bør i bloggverden har jeg sett at
dagens antrekk må beskrives og det er som følger;

Ca 5 år gammel veske fra Mulberry
Ca 2-3 år gammel boblevest fra Bergans
Ca 3 år gammelt skjerf fra Beck Sonder Gaard
Ca 3 år gamle skinnhansker, husker ikke butikken
Ca 1 år gammel genser fra Polo Ralph Lauren
Ca 2 år gammel jeans fra Lindex
Ca 1 år gamle støvler fra Burberry

Blir nok lenge til jeg stiller som modell igjen, det var
ingen stor fornøyelse.

Jeg vil heller lære å ta bilder og må kanskje kjøpe andre
objektiv. Jeg vil at bildene skal være klarere og skarpere,
men vet ikke hvordan jeg skal få det til, gjør du? Det ser ut
som objektivet jeg har heter EFS 18-55 mm og kameratet er
Canon 500D EOS.

Jeg tror jeg må prøve og komme meg på et fotokurs.

18 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Syns du har ett riktig så fint "outfit-bildet" som det kalles på motebloggene har jeg skjønt, av deg :)

    Moro å lese at at meste av antrekket har du hatt en stund, så ikke bare Janna som bruker "om igjen" - vesken er jo en klassiker, da !!

    Samt jeg digger støvlene dine !!
    Er stor "fan av engelske merker", vettu....:)

    Jeg tror mange av disse veldig skarpe, klare bildene vi ser på endel blogger MÅ da ha noe med kamera og objekter å gjøre.... også tror jeg nok endel "bearbeider" bildene sine, dvs, innom farger og annet...prøvde engang og brått var bildet mitt sort/hvitt....hehe

    God kveld i stugi ;)
    SvarSlett

    SvarSlett
  3. Flott dame, så du må bare posere mer!..men jeg kjenner følelsen, jeg hater å stå foran kamera. Janna er tøff..og flott, hun også!
    Skulle gått kurs selv i foto, det går på auto;)

    SvarSlett
  4. 18-55 er standardobjektivet og mer enn godt nok til det aller meste.

    Still først inn på AUTO (grønn firkant) og vri på objektivet til motivet ser skarpt ut. Se i søkeren, ikke på skjermen, og knips. Mange, mange. Vil du ta bilde av noe veldig nært velg symboler blomst eller ansikt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Åshild. Når jeg stiller på blomster, ansikt ol. Kommer alltid blitsen på og den vil jeg ikke ha for bildet blir ofte så blankt og lyst. Jeg får ikke til å skru av blitsen i de forhåndsinnstilte valgene. Grrrr....

      Slett
    2. Fru Tunheim, du må slutte og sette kameraknappen på Grønn eller P! hihi ;) Du må ut og prøve deg på A/Av.
      Kjøp den boken jeg skriver om der forklares dette veldig bra og den er lettlest :)
      Tving i hvertfall blitzen ned med fingeren og hold den der ,eller skru den av. Jeg hater kamerablitzen, den bare ødelegger alt!!!!

      Slett
    3. Det er også helt rett. Hvis det er for mørkt så kommer blitsen automatisk på når du har valgt de automatiske innstillingen. Og da blir motivet blankt og hvitt. Ta bilder ute til å begynne med, eller inne når det er lyst nok. Jeg ser det er litt ulike oppfatninger om med eller uten automatikk. jeg mener fortsatt at du kan ta flotte bilder både inne og ute med de automatiske innstillingene. Jeg tror at minst 80% av bildene på min blogg er tatt på Auto.

      Slett
  5. Outfit bilder er morsomt, særlig når det blir gjort med glimt i øyet! :))))

    Jeg jobber en del med mine bilder og selvfølgelig er det aller best å ta de når det er dagslys, helst om morgenen også. Da er lyset aller best. Jeg bruker Photoshop Elements 7 til å redigere mine bilder. Dette er det jeg gjør. Vi fotograferer med speilrefleks kamera og tar alle bildene i Raw format. Da overeksponeres bildene og blir lettere å redigere.
    For å få skarpe hvite bilder som jeg har laget i mitt siste innlegg nå med jeans så har jeg gjort følgende:
    bildene er tatt i rawformat
    Senket temperaturen (hvitbalansen)
    Økt kontrast
    Økt klarhet
    Jeg har også skarpet opp bildet ytterligere
    og kjørt på med mer blått og cyanfarge (altså økt metningen).
    Jeg kan dempe skyggene eller øke de. Mette fager til å bli gråere eller varmere.
    Hvis du ser på bloggen til for eks Kjerstislykke så er det masse redigering for å få bildene så kalde/varme/grå/blå hvite som det er der.
    Det er ikke noe vanskelig når man først har lært seg dette litt. Egentlig ganske morsomt.
    Juks? Njaa... det kommer jo an på øyet som ser.
    jeg syns det handler om å skape det litt bedre ut fra noen ganger et kjedelig bilde. Slik som lyset er nå blir bildene rimelig gule og triste.
    Anbefaler deg virkelig å kjøpe Photoshop Elements. Det er masse tutorials på You Tube for eks.
    18-55 mm objektiv bør være veldig fint å bruke. Det jeg har brukt på mine jeans bilder er 35 mm.
    Jeg vil anbefale deg å lese den boka Fotoglede som jeg holder på med nå (link til boka ligger på min blogg) og så lære deg Photoshop ELements. Håper jeg ikke har skremt deg med masse teknikk nå?!?!?! Min samboer har lært meg masse. Det er litt fiklete med en gang ja, men veldig moro nå. Jeg syns jeg lærer mer og mer og har masse inspirasjon!!!
    Hilsen Mette

    SvarSlett
  6. Tusen takk for info Mette. Vi har boken Fotoglede og jeg har begynt på den, men glemte den hjemme da vi dro på hytta. Fotoshop har jeg hørt om og det hørtes vanskelig ut, men som du sier, det blir enklere nårmen først har lært litt. Tror jeg skulle hatt et kurs for å lære det elementære først for så å utvikle redigering etterpå. En lærer så lenge en lever sies det jo.....

    SvarSlett
  7. Photoshop må du styre unna, men Photoshop Elements bør du ikke være så redd for. Det er kurs for det også vet jeg. Her har vi lært og prøvd på egen hånd, pluss tutorials på nettet.

    Fotoglede må du bare lese, den er kjempefin!

    Jeg håper du får gjort det sånn at du får bildene slik du vil ha de, det er veldig moro :)
    Det tar litt tid og surre med bilder, men det er verdt det.
    Jeg ville lest fotogledeboken og øv med den. De stripper ned foto til det elementære hvor fancy duppeditter og knapper blir revet vekk.
    Veldig bra altså :)))

    SvarSlett
  8. Du var jo skikkelig stilig! :) Alltid vanskelig å bli tatt bilde av, jeg blir så stiv foran kamera.

    SvarSlett
  9. Hva er det du klager på! Nydelig dame er du!
    Bruk kamera som bare det! Du har eit veldig ok objektiv! Lær deg litt om ISO (kornethet i bilde), hvitbalanse, blendingstid og sluttertid. Så kommer du kjempelangt!
    Speilreflekskameraet mitt er virkelig blitt ein bedre venn etter at eg lærte di ulike benevnelsane :)

    Blitsen må du bare få skrudd av så fort som mulig! Øk blendingstida(tida kameraet bruker på å ta bildet) og du får som regel fint lys uten å må bruke blits! Stativ er og et veldig greit hjelpemidel :)

    Lykke til! Kommer sikkert til å bli kjempebra, og du kommer til å bli venn med kameraet etterkvert.:)

    Klem

    SvarSlett
  10. Heia du
    Skulle vel kanskje kommentert fotografering...men det har jeg ikke noe særlig greie på, heller ikke objektiver :)
    Jeg hadde heller lyst å kommentere støvlene du har på deg fra Burberry, wow, de likte jeg !!!
    Vesken fra Mulberry...sukk.
    Ha en fortsatt kos ferie.
    Klem fra Mette

    SvarSlett
  11. Nydelig
    modell:-)
    Good ferie,
    mvh HC...

    SvarSlett
  12. Så flott :)

    Elsker Mulberry vesker og Burberry!

    Holder i alle år!

    Ha en flott kveld.

    SvarSlett
  13. Flott modell selv om du ikke trives i rollen. Fotokurs er veldig bra for å få litt bedre forståelse og å lære å utnytte kameraet bedre. Jeg planlegger å melde meg på et nytt i vår. Alltid noe nytt å lære.

    Jeg har gått gjennom blogger som du sa, men jeg finner ikke ut å slå av ordrebekreftelsen! Jeg ser ikke det valget hos meg! Såååå frustrerende. Jeg gir meg ikke... Så hold ut med meg :-)

    SvarSlett
  14. Nybegynnerkurs i foto anbefales. Jeg forstår litt mer. Men forstår også at det myyyye mer å lære. Har også forstått at utstyret har mye å si for å oppnå gode bilder, i tillegg til komposisjon og perspektiv.
    Jeg har begynt i en ende. Bruker kamera omtrent hver dag. Det meste sletter jeg.
    Det viktigste av alt for meg, er at jeg koser meg med det å ta bilder. Også etter fotokurset.
    Lykke til.

    SvarSlett
  15. Synes du var kjempefin! Skulle ønske det fantes fotokurs her oppe, ingentingen er det..... Har så lyst å gå på skikkelig kurs jeg også.

    Ha en god vakthelg, håper du får se masse fint i løpet av helgen!

    SvarSlett