Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

fredag 24. februar 2012

Halve himmelen.....

holdes oppe av kvinner....














Dette er en bok som fokuserer på bekjempelse
av kvinneundertrykking, kjønnslemlestelse, utdannelse,
sextrafikk, voldtekter som krigsvåpen osv...

Utdannelse av jenter er et av de mest effektive midler for
bekjempelse av fattigsom...

Et annet medium som også har hatt stor innvirkning på
kvinnesyn og kvinnefrigjøring er TV.  Der TV er blitt
tilgjengelig i fattige landsbyer har det vist seg at kvinner
oppdaget at det faktisk går an å leve et friere og mer
selvstendig  liv ved å se på såpeserier. De sammenligner
seg med heltinnene i seriene og det har også vist seg at antall
barnefødsler går ned i og med heltinnene får færre barn.

Dette var et element jeg ikke ikke tidligere har tenkt på.

Om boken skriver Fareed Zakaria, skribent i Newsweek
og forfatter av Verden etter Amerika

"Hvis du har lurt på om du kan forandre verden, les denne
boka. Forfatterne beskriver levende den grusomme verden
vi lever i, men de gir håp og lyspunkter. Vi kan faktisk
forandre verden"

7 kommentarer:

  1. Så flott!
    Et viktig emne for undertrykking pga kjønn, hudfarge - eller undertrykking i det hele tatt skal vi ikke ha!
    Vi kan faktisk alle gjøre en forskjell, uansett om det er bare er for et menneske. Vi bør alle bidra på vår måte.
    Min kollega er så flink, hun leser for en gruppe innvandrere og er med på kvinnekafe. Det er en viktig sosial ting! Jeg skulle ønske jeg var like flink...

    til ettertanke ja. God helg

    SvarSlett
  2. Skal ha god helg og gode 14 dager på Gran Canaria - reiser i morgon og gler meg på litt meir sol og varme enn her heime. Er vist ikkje så veldig varmt der sør no, men det kan vere greit å prøve litt forsiktig etter alle strabasane. Flott at han blir med på forskning - det er viktig - ønsk han lykke til.
    God helg til deg og dine - klem

    SvarSlett
  3. Denne føres opp på lista over bøker som jeg skal lese! Takk for tips!

    Ønsker deg en fin fredagskveld. Du er hjertelig velkommen til å være med på min give away! Klem

    SvarSlett
  4. Hei og tusen takk for koselig kommentaren i bloggen min; ja svart og hvit bilder kan bli veldig fine, men bildet min var faktisk en colorbilde, selv om verden var denne dag nesten bare svart og hvit ;)
    Har en super helg - vil kommer tilbake hit!
    Beatrice

    SvarSlett
  5. Takk for boktips:) Denne er notert bak øret.

    Fabelaktig fredag til deg og dine.
    Her i huset har ny gardinstang satt opp, nye gardiner hengt opp og mannen har bakt deilig pizza. Nå er det ett glass vin og avslapning foran tven:)
    Stort smil fra meg

    SvarSlett
  6. Takk for anbefaling av boka du leser.
    Ja, tv er et sterkt medium. Også såpeserier. Måtte smile litt av det du skrev.

    At utdanning for kvinner er viktig, er hevet over tvil. Om de bare får muligheten.

    Jeg husker min mor sa til meg når jeg vokste opp: "Ta deg utdanning,E. Viktig for å kunne stå på egne bein. Ikke måtte være avhengig av en mann". Selv var hun hverken "rødstrømpe" eller hadde noe lang utdanning selv - men dette var noe hun sa til meg flere ganger husker jeg.

    God helg ønskes deg, fru T.

    SvarSlett
  7. Yay!

    Takk for boktipset.
    *løper og kjøper*

    Oppfordrer til flere tips om viktige bøker :).

    God søndags kveld.

    SvarSlett